Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Krigsjournalister

Krigsjournalister

I forløbet skal eleverne selv arbejde i udstillingen Danmarks krige og lave en ”live” rapport på Ipad fra en af udstillingens krige. Der er frit valg blandt 500 års danske krige lige fra Slaget ved Ditmarsken, til Stormen på Dybbøl i 1864 eller Danmarks engagement i Afghanistan i nyere tid . Eleverne skal undersøge, hvem krigens parter er, hvad konflikten handler om, hvad genstandene på museet kan fortælle om krigen, og hvad vi kan lære af fortiden?

Slutteligt diskuterer vi, hvorfor man går i krig, og hvad elevernes egne roller er i konflikter.

Efter forløbet sender vi et link til at hente elevernes film, så I kan arbejde videre med dem.

Undervisningsforløbet falder i tre dele:

  • Hvorfor krig? Her taler vi om elevernes egen viden og forestillinger om krig
  • Krigsjournalister i aktion! Her arbejder eleverne kildekritisk med krigens genstande på "live"-optagelse med iPads, helt tæt på slagmarkens sværd i 1600-tallet eller gårsdagens vejsidebomber i Afghanistan
  • Fra konflikt til krig? Vi slutter med en refleksion om elevernes egne hverdagskonflikter og diskuterer, hvornår konflikt bliver til krig og hvad elevernes rolle er heri

Eleverne låner iPads på museet.

Læringsmål:

  • Eleven kan reflektere over krig som fænomen og at fremstillingen af krig altid er afhængig af hvem der beskriver krigen og at intet i krig er sort, hvidt, godt eller ondt.
  • Eleven kan ved brug af udstillingens genstande, billeder, film og tekster researche, disponere og formidle indsamlet viden om Danmarks krige forudsætninger og konsekvenser.

 

Fakta om undervisningsforløbet

  • Målgruppe: 6-10. klasse
  • Varighed: 1½ time
  • Max antal deltager: 28 elever + 2 lærere
  • Fag: Historie, dansk og samfundsfag
  • Pris: 750 kr.

Download vores materiale til brug både før og efter besøget

 

Book et undervisningsforløb

Mail:krigsmuseet@natmus.dk

Tlf.: 41 20 60 80

Oplys venligst skolens navn, klassetrin, antal elever, dato og tidspunkt for det ønskede forløb.