Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud

Kalkmalerier fra middelalderen

Kalkmalerier
Kalkmaleri forestillende Pinseunderet fra Undløse Kirke. Foto: Roberto Fortuna

Kirkens billeder

I middelalderen er kunsten ingen kunst, i al fald ikke som vi forstår begrebet i dag, hvor man forventer en personlig og original skaben. Der er snarere tale om godt håndværk. Billederne er allegoriske, dvs. at de har en overført betydning f.eks. betyder en enhjørning uskyld og et timeglas betyder død. Kirken er i middelalderen storforbruger af billeder. De kan ses endnu i de mange kirker, der har kalkmalerier bevaret. Det er enten andagtsbilleder, der viser ophøjet værdighed eller overjordisk skønhed - eller modsat billeder med en realistisk grusomhed, f.eks. i skildringen af den lidende Jesus på korset.

Billeder i hverdagslivet

Almindelige mennesker i senmiddelalderen fornemmer billedernes mystiske kraft. De valfarter til kirker, der har Helgen-statuer eller malerier. Billedet af helgenen bliver i sig selv helligt og tillægges magisk kraft til at bekæmpe sygdomme og andre problemer. De religiøse motiver findes ikke kun i Kirken, men er også brugt på mange hverdags-ting. Omvendt finder billeder fra hverdagen også en plads og en forklaring i kirken. Smørkærning er en proces, der ofte kan gå galt. Det forklares ved, at det er djævelen selv, der ødelægger smørret.

Kalkmalerier fra middelalderen

Middelalderens mennesker elskede billeder, og man dekorerede kirker og andre bygninger med farvestrålende kalkmalerier. Billederne har deres eget sprog - allegorier - der afslører sammenhænge og udtrykker sandheder, der ligger skjult for det almindelige blik. Billederne fortæller om middelalderens status- og magtforhold eller om Guds herlighed og verdens mening. 

I perioden 1050-1250 blev der bygget flere end 2.000 kirker. Sandsynligvis er alle disse kirker blev udsmykket med kalkmalerier, og man malede kalkmalerier gennem hele middelalderen. 

De middelalderlige kalkmalerier findes næsten udelukkende bevaret i kirker, da de verdslige bygninger fra perioden enten er helt væk eller forvandlet. Reformationstidens overkalkninger har bidraget til at bevare billederne, så bl.a. derfor har Danmark i dag har en stor og fin samling af kalkmalerier.  

Kalkmalerier
Djævelen kærner smør, en forklaring på hvorfor fløden ikke vil blive til smør. Kalkmaleri fra Mørkøv Kirke. Foto: Arnold Mikkelsen/Nationalmuseet