Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud

Stationsbyen 1880 - 1950

Stationsbyen 1880 - 1950
Hovedgaden i Frilandsmuseets Stationsby. Foran brugsen står en blå benzintank, og længere nede ligger snedkerværkstedet fra Borre
Stationsbyen 1880 - 1950
Stadager Brugsforening i 1939. Bygningen er flyttet til Stationsbyen.
Stationsbyen 1880 - 1950
Køkkenet i snedkerværkstedet fra Borre ca. 1925.

Med jernbanenettets først langsomme, og siden hurtigere udbygning i sidste tredjedel af 1800-tallet kom byudviklingen til landet i Danmark.

Omkring stationer og trinbrædt voksede gamle landsbyer sig større, og helt nye byer kom til. Med sig bragte jernbanen arbejdspladser og transport- og afsætningsmuligheder for lokale virksomheder, som før havde været henvist til at afsætte varer i den nærmeste købstad.

Til de nye byer på landet kom også en ny befolkning: arbejdsmænd, skolelærere, apotekere, frisørere og barberere, mejerister, elektrikere og andre handlende, som servicerede områdets gamle landbobefolkning og hinanden.

Byernes lokale virksomheder stod for mekaniseringen af landbruget, for udbygningen af lys- og vandnet, og for leveringen af byggematerialer og bygninsdele til det ivrige husbyggeri, som fandt sted i halen på udviklingen.

I Stationsbyen på Frilandsmuseet viser vi hvordan de nye tider på landet formede sig for helt almindelige mennesker, og vi viser de virksomheder, værksteder og butikker, som stammer perioden - og som nu er ved at forsvinde igen.

Stationsbyen er under løbende opbygning. Allerede nu tegner dens hovedgade sig som et nyt element i det gamle landskab på museet.

Se Stationsbyens bygninger i menuen til venstre