Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud

Den florissante handelsperiode

Hvis man skal tale om en egentlig glansperiode for danske i Tranquebar, må det være Den florissante handelsperiode fra 1775-1807.

Frédéric de Coninck. Portræt fra 1799 af den britiske maler Daniel Orme. Foto: M/S Museet for Søfart
Frédéric de Coninck. Portræt fra 1799 af den britiske maler Daniel Orme. Foto: M/S Museet for Søfart

Grunden til dette skal findes i den højkonjunktur, som Danmark oplevede i denne tid. Højkonjunkturen var skab af flere faktorer, blandt andet en europæisk befolkningstilvækst, men helt særligt krigen mellem England og Frankrig, og disses allierede Holland og Spanien.

I 1772 blev handlen på Ostindien åbnet for de danske private købmænd, og mænd som Baron Bolten og Frédéric de Coninck havde i de følgende år indbringende forretninger under krigen, hvor Danmark forholdt sig neutral.

Fregatten Dronning Sophia Magdalena, ca. 1760'erne. Foto: M/S Museet for Søfart
Fregatten Dronning Sophia Magdalena, ca. 1760'erne. Foto: M/S Museet for Søfart

Krigen havde efterladt et tomrum i handlen, som de neutrale nationer var i stand til at udfylde. Efterhånden, som krigen sluttede og de involverede lande blev i stand til at tage del i handlen på ny, faldt handlen naturligt for de neutrale lande, men i Danmark stabiliserede den alligevel højere, end den var før. For Ostindien handlen gjaldt nogle helt specielle omstændigheder, som gjorde disse år specielt vellykkede. Hollænderne på Java, franskmændene på Mauritius og Réunion og det begyndende britiske imperium i Indien skulle alle bruge neutrale skibsredere til at fragte gods og forsyninger til og fra Europa. Det benyttede danske købmænd og skibsredere sig af. Danskerne transporterede desuden også illegale formuer for englændere, som skulle have deres penge ud af Indien, og fungerede desuden også som camouflage for engelske købmænd. Tranquebar havde stadig funktion af støttepunkt, som især nu var vigtig.

Fregatten Christianshavn. Foto: M/S Museet for Søfart
Fregatten Christianshavn. Foto: M/S Museet for Søfart

Den 2. april 1801 kulminerede nogen tids stridigheder med englænderne om den neutrale skibsfart i et angreb på København. Efter mere end en måned ramte konflikten Tranquebar, som den 12. maj 1801 blev besat af engelske styrker. I oktober endte striden, og i august 1802 blev Tranquebar leveret tilbage på danske hænder. I 1807 blev det neutrale Danmark tvunget ind i Napoleonskrigen på Napoleons side. Dette medførte, at Tranquebar igen blev besat af englænderne i februar 1808. Tranquebar kom igen på danske hænder efter krigens afslutning i 1814. Men Tranquebar havde udspillet sin rolle. Danmark var fattigt efter krigen, og der var ikke længere ressourcer til at tage konkurrencen op med englænderne og hollænderne. Tranquebar havde mistet sin betydning som støttepunkt for den danske handel i Asien.

Tekst: Studenterpraktikant Tine Jensen, 2006