Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Gandalf den Hvide på sin hest Skyggefaxe.
Gandalf den Hvide på sin hest Skyggefaxe. Figur fra Tolkien udstilling på Tøjhusmuseet. Foto: Stine Netman - Nationalmuseet

En Mytologi for England

”I et hul i jorden boede en Hobbit”. Sådan indledes Hobbitten. Ifølge myten skulle Tolkien have skrevet sætningen, der blev startskuddet til hele hans store litterære værk, på bagsiden af en konvolut mens han sad i sin garage og rettede eksamensopgaver. På det tidspunkt var han dog allerede i gang med at udvikle sin verden, som han læste brudstykker op af for en række kolleger fra Oxford. Heriblandt C. S. Lewis, der skrev historierne om landet Narnia samtidigt med Tolkien. Gruppen kaldte sig selv for The Inklings.

På den ene side var ambitionen helt grundlæggende at underholde og fortælle gode historier på en baggrund, som Tolkien selv fandt fascinerende og spændende. På den anden side var det også udtryk for en større ambition om at skabe en hel mytologi for England, som Tolkien selv beskrev det i sine breve. I høj grad trak Tolkien på inspirationskilder fra det engelske, keltiske, tyske og nordiske materiale, som han kendte så godt fra sit professionelle virke.

Ork, figur fra Tolkien udstillingen på Tøjhusmuseet.
Ork, en af "racerne" fra Tolkiens univers. Foto: Stine Netman - Nationalmuseet

En verden bragt til live

Tolkien illustrerede selv sine værker med sin meget karakteristiske streg. Siden har utallige kunstnere bestræbt sig på at indfange den verden, som Tolkien beskrev. Væsner, personer, bygninger, byer og landskaber er forsøgt bragt til live.

Det har været et stort arbejde at give hver ”race” – mennesker, dværge, elvere, hobbitter, orker etc. – deres eget distinkte præg. Rytterne fra Rohan har eksempelvis et tydeligt normannisk præg krydret med nordisk vikingetid. Ligeledes har dværgene et nordisk præg. Det mest historisk korrekte udstyr er imidlertid Uruk Haiens rustninger, der i høj grad minder om 1400-tallets fuldt pansrede ridder.