Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Verdens største vikingeskib

Verdens største vikingeskib

Verdens største vikingeskib
Verdens største vikingeskib, Roskilde 6. Foto: John Lee.

Da Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 1996-97 skulle udvide og etablere en ny museumshavn, gjorde man et fantastisk fund. Intet mindre end mindst ni skibsvrag lå gemt på bunden af fjorden ud for det, der engang var Roskilde havn.

Skibene, der udgjorde Nordeuropas største samlede skibsfund, var generelt velbevarede, og blandt dem lå en sensation og ventede.

Det ældste af fartøjerne viste sig nemlig at være det længste vikingeskib, der nogensinde er fundet. Med sine 37 meter er det hele syv meter længere end det næststørste, Skuldelev 2. Samtidig var det af en kvalitet, der afslørede dets tilhørsforhold til vikingetidens allerøverste sociale lag.

Verdens største vikingeskib
Der arbejdes på at samle det konserverede langskib.


Beregnet til at fragte krigere

Roskilde 6, som skibet blev kaldt, er et langskib, der er beregnet til at fragte omkring 100 krigere hurtigst muligt fra et sted til et andet. Der er kun plads til det allermest nødvendige ombord, og alle konstruktionsmæssige detaljer har afsæt i ønsket om fart, gode sejleegenskaber og lav vægt.

Materialet er hovedsageligt eg af en meget høj kvalitet, hvilket bl.a. kan ses på bordgangene (plankerne), der er op til otte meter lange. Alle overflader er høvlede for at give så jævnt og fint et udtryk som muligt, og reparationerne, der er foretaget, er meget omhyggeligt udført.

Analyser af træet viser, at det har vokset i Sydnorge og er fældet omkring 1025. I denne periode hedder den danske konge Knud d. Store. Han har også magten i England og i dele af Sydnorge og måske også en del af Sverige.

Et blik udover de uhyre velbevarede planker og bundstokke.
Et blik udover de uhyre velbevarede planker og bundstokke.


Skibbyggernes øksehug er tydelige på Roskilde 6

Da Roskilde 6 blev gravet ud, kunne man flere steder se mærkerne efter det værktøj, man havde brugt til at bygge skibet. Dette skyldes de gode bevaringsforhold i det våde havneområde.

En af økserne, der var blevet brugt, havde en lille fejl i æggen. Ved at følge sporene efter netop denne økse, kunne man følge en enkelt skibsbyggers arbejde. På den måde kom man pludselig tæt på de mennesker, der byggede det store skib.