Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
En græsk bryllupsvase med en flyvende Eros afbildet. Athen, Ca. 450-400 f.Kr.
En græsk bryllupsvase med en flyvende Eros afbildet. Athen, c. 450-400 f.Kr. (Antiksamlingen. Nationalmuseet)

Handling og deltagere

Platons Symposion er et andendagsgilde, og nogle af gæsterne har tømmermænd fra gårsdagens eskapader. Derfor foreslår toastmasteren (symposiarchos), Eryximachos, at gæsterne skal holde igen med vinen, at aulos-pigen skal sendes ind til kvinderne inde ved siden af, og at mændene skal underholde hinanden med at holde tale efter tur og om et opgivet emne, som han bestemmer. Emnet bliver eros, kærlighed. Det viser sig at være et godt valg, for alle deltagere har en mening om eros, og i seks (eller snarere otte) indlæg analyseres kærlighedens væsen. 

Platon er en dygtig instruktør, og hans personers taler kommenterer og udvikler hele tiden den foregående talers opfattelse i et raffineret forløb fra en stivbenet og opstyltet retorik til en dybt filosofisk beskrivelse af menneskets stræben mod Det Gode, som vi måske nok alle sammen har en vag fornemmelse af, men ikke rigtig forstår. Dette er elegant lagt i munden på en ikke tilstedeværende person, oven i købet en kvinde, præstinden Diotima, som engang skulle have indviet den meget unge Sokrates i kærlighedens sande væsen – hvis Sokrates og Platon taler sandt!

Platons Symposion (Tegning af Ivar Gjørup 1977).
Platons Symposion (Tegning af Ivar Gjørup 1977).