Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud

Troen på fremskridt

Troen på fremskridt
”Industriens Mænd” er et bestilt og nøje opstillet maleri af magtfulde direktører og teknikere fra tiden. Mødet har dog aldrig fundet sted. Det viser ingeniør og fabrikant G. A. Hagemanns (1842-1916), (som bestilte maleriet) venner samlet. Fotogravure efter maleri af P.S. Krøyer, 1904. (© Nationalmuseet)

 

Troen på en lys fremtid med nye muligheder var enorm omkring år 1900. Industriens mænd diskuterer på Krøyers maleri de nye muligheder, badet i elektrisk lys.

I midten af 1800-tallet så man fremtiden som lys og fuld af muligheder. De mange nye opfindelser: dampmaskiner, elektrisk lys, telegrafer og industrielle mekanikker, der kunne effektivisere produktionen, var med til at sætte udviklingen indenfor industri og landbrug i fuld sving.

Troen på markedet og de nye teknologier var stor. Der blev investeret og oprettet aktieselskaber, hvor investorer fik del i overskuddet. På store industriudstillinger blev de nyeste opfindelser og det fineste håndværk udstillet, og de bedste vandt priser. Det var et kapløb om at finde de bedste løsninger og smukkeste udformninger.

Danmark ”blev moderne” i slutningen af 1800-tallet. ”Det moderne” bestod både i et opgør med det romantiske tankesæt, de fasttømrede normer og traditionerne og med kirken som autoritet. Den nye store gruppe – arbejderne – blev en politisk stemme, der satte fokus på samfundet og dets problemer.

Den nye tid bragte ikke kun positiv udvikling med sig. Barske realiteter så dagens lys, da 1.verdenskrig brød ud i 1914.

Nationalmuseets Undervisning

Mandag - fredag
kl. 10.00-12.00
Tlf. 41 20 60 66

Mail: undervisning@natmus.dk