Lav din egen film om danmarkshistorien
I dag er det nemt at lave sine egne små film, fordi der på langt de fleste telefoner, tablets og computere er både kamera og klippeprogrammer. Derfor er det i dag muligt for alle der har lyst at lave deres egen film om danmarkshistorien.
I forbindelse med visningen af serien 'Historien om Danmark' i 2017 lavede DR en landsdækkende filmkonkurrence, hvor alle Danmarks skoleelever fra 3.-10. klasse, samt elever fra gymnasiale uddannelser, kunne deltage. Eleverne skulle lave en film på max 2 minutter indenfor en af disse tre kategorier:
- Danmarkshistorie ud fra et lokalt udgangspunkt
- Danmarkshistorie ud fra kilder, så som film, fotos, genstande, osv.
- Danmarkshistorie ud fra eleven selv.
En professionel jury bestående af dygtige filmfolk, historikere og to børn vurderede elevernes film og de tre bedste film om danmarkshistorien, fra hhv. mellemtrinnet, udskolingen og de gymnasiale uddannelser, blev kåret.
I kan se de tre film herunder som inspiration til at lave jeres egne film om danmarkshistorien.
Danmarkshistorien ud fra et lokalt udgangspunkt
1. Pladsen - 5. klasse fra Hellerup Skole - Historien om Tuborg Flasken.
De to overbevisende værter tog fat i deres lokalhistorie og fortalte og viste os hvorfor den er relevant for hele Danmark. De brændte igennem på skærmen og med overbevisende brug af filmmediet viste de os, at de virkelig brænder for både film og historie. Af juryen blev der sagt ”jeg var ikke i tvivl om, at det var en vinder: Bravo!” og ”det er en lille perle!”. Imponerende at kunne beherske historie og film sådan – nærmest som voksne professionelle.
Danmarkshistorien ud fra kilder, så som film, fotos, genstande, osv.
1.PLADSEN - 3. g fra Aarhus Handelsgymnasium – Mindeparken.
Filmen var utrolig rørende og fik brugt kilderne på en overbevisende måde. Gruppen bag filmen havde taget en godt afgrænset emne og kom i mål med at fortælle historien om det. Filmteknisk var den utrolig smukt udført. Juryen sagde ”da jeg så de andre film skrev jeg noter, til denne kunne jeg ikke slippe øjne fra skærmen” og ”en film, der også er yderst relevant i dag”.
Danmarkshistorie ud fra eleven selv
1.PLADSEN - 8. klasse fra Ringkøbing skole – Samarbejspolitikken.
Gode filmiske virkemidler, når der eksempelvis blev skiftet mellem sort/hvis og farve. Meget personlig og originalt at tage fat i et familiemedlem. Skønt at se, at der er blevet samarbejdet om at få filmen lavet. Virker godt, at der er skuespil indblandet. Juryen sagde ”det var enormt rørende at se filmen” og ”utrolig gennemtænkt”. Og så er der er mange lag i filmen: nutiden taler med og fortolker fortiden gennem sammensætning af fortid (den visuelle del) og nutiden (Anders Foghs Rasmussens tale).
Nationalmuseets Undervisning
Mandag - fredag
kl. 10.00-12.00
Tlf. 41 20 60 66
Mail: undervisning@natmus.dk