Brug rollerne som hjemmeopgave
Er processen med at skabe et teaterstykke for omfattende, kan klassen vælge udelukkende at arbejde med rollerne og Infosiden, for eksempel i form af en skriftlig hjemmeopgave. Hvad enten eleverne vil tage udgangspunkt i en af de 30 roller, eller om de vil konstruere deres helt egen rolle, er valgfrit. Her er inspiration til, hvordan man kan opbygge sin egen rolle i 5. - 6. klasse:
- Dossier: En overordnet, objektiv beskrivelse af rollen.
- Citat: Skriv et citat ned, som beskriver din rolle.
- Formalia: Navn, alder, kultur og religiøse tilhørsforhold.
- Baggrund: Fødested, familieforhold og erhverv. Rollens store hemmelighed og resumé af rollens liv.
- Karaktertræk: Vælg de tre karaktertræk, som bedst beskriver din rolle: doven, stolt, nysgerrig osv.
- Evner: Skriv en liste over de evner, din rolle har.
- Udstyr: Har du nogle specielle genstande?
- Mål: Både langsigtede og kortsigtede.
- Hverdag: Beskriv en typisk dag for din rolle.
- Kontakter: Beskriv dit forhold til mellem tre og ti af de andre roller.
Eksempel på rolle:
Dosier: Du er en frygtet kriger med ild i håret og næver, der rammer som en vogn i fuld fart.
Citat: ”Jeg omfavner min rival, men det er for at kvæle ham” af Jean Racine.
Formalia: Navn: WulfaR, Alder: 34 år, Kultur: Germaner, Religion: Dyrker frugtbarhedsgudinden Nerthus.
Baggrund:
Født på en ø i havet mellem kimbrerne og sveonerne. Familieforhold: Ældste søn i familien, har tolv søskende, hvoraf fem stadig lever, din far var som dig en fri mand, men dine forældre er døde, du er gift med Fraujawaru og har sønnerne Froda og Unwod. Du har altid været kriger, din træning startede, da du var fem år gammel. Du har imidlertid også hjulpet til på gården, da du var dreng, pløjet marken osv. Du har en hemmelighed, som kun du kender til. Ud over at ofre til Nerthus, så kan du nemlig også finde på at ofre til de romerske guder. Dit liv har budt på mange eventyr, du har blandt andet kæmpet som lejesoldat for romerne, men efter et par år blev du træt af at være adskilt fra din familie, så du vendte hjem til din kone og landsbyen.
Karaktertræk: Stolt, hævngerrig og skadefro.
Evner: Du er stærk, modig og rammer næsten altid dit mål med din lanse.
Udstyr: Som minde fra din tid som lejesoldat for romerne har du hjembragt et gladius sværd.
Mål:
På længere sigt vil du gerne overtage høvdingens plads i landsbyen, men inden det sker, vil du gerne rejse sydpå igen og kæmpe – denne gang mod romerne. Du vil gerne skaffe dig og din familie rigdom og anseelse, og det vil du blandt andet gøre ved at skaffe romerske luksusvarer nede på fastlandet mod syd. Du vil gerne se dine drenge vokse op og blive krigere ligesom dig. Du ønsker at snakke med landsbyens spåkone for at se, hvad fremtiden har i vente for dig og din familie.
Hverdagen:
Når du ikke er i krig eller på togt, så bruger du det meste af dagen på ingenting. Hjemme på gården er det din kone, børnene og dine bønder, der sørger for den daglige drift. Du nyder gerne et godt glas honningsødet gærdrik med dine venner. I slapper også af med brætspil, og så er kamptræning ellers en fast bestanddel af din hverdag.
Kontakter:
WiduhundaR står ved din side i krig og fred. Han er din bedste ven og er desuden din bror.
HagiradaR står for at samle skjoldene, hans skjolde har skånet dig for mange stiksår.
Wagnijo er den håndværker, som sørger for, at din lanse altid er klar til brug.
For elever i 3.-4. klasse kan man ligeledes arbejde med en fiktiv person, f.eks. i form af en dagbog. Eleverne kan så beskrive en typisk eller anderledes dag i deres rolles liv. Eleverne kan også beskrive deres rolle ud fra følgende kriterier:
Navn:
Køn:
Alder:
Familierelationer:
Evner:
Udstyr:
Skab en avis ved gruppearbejde
Aktualiser historien, og lad eleverne formidle den gennem en avis, et radioprogram eller lignende. Byg for eksempel en fortælling op over nogle af rollerne, eller brug spillet og Infosiden som udgangspunkt for en krigsreportage.
Lav en tidslinje og et Danmarkskort
Mange af de genstande, eleverne møder på genstandssiderne og hos rollerne, er dateret forholdsvis nøjagtigt. Print billederne af disse genstande ud, og fremstil på denne måde en tidslinie i klassen. På denne måde kan tidslinien bidrage til, at eleverne får et mere nuanceret syn på jernalderen – ikke som en udifferentieret periode på 1200 år, men som en periode i stadig forandring. Fundstedet for mange af genstandene er tillige angivet. Ud fra disse oplysninger kan eleverne derfor indplacere deres rolles genstand på et Danmarkskort, så man kan få et indtryk af, at kulturarven findes i hele landet. Ved hjælp af nåle og garn kan genstandene fra tidslinien også placeres på Danmarkskortet.
Nationalmuseets Undervisning
Mandag - fredag
kl. 10.00-12.00
Tlf. 41 20 60 66
Mail: undervisning@natmus.dk