Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Daginstitutioner

Om Frøsnapperbyen

Frøsnapperbyen på Frilandsmuseet er et 18.000 m2 kulturhistorisk legemiljø for børn og daginstitutioner, der skal være med til at styrke deres leg, fællesskaber og kreative oplevelser. Her kan børn blandt andet gå på opdagelse i den store labyrint, udforske sløngelstien, klatre i æbletræer, fordybe sig i læsehulen og lege i cirkusteltet – de kan også hilse på grisene, besøge lille Virgils hønsehus eller Smeden.

I Ole Lund Kirkegaards litteratur er børnene hovedpersoner – de er nysgerrige, kreative og modige. De ingredienser i barndommen søger Frilandsmuseet generelt at styrke og skabe gode betingelser for. Derfor passer Kirkegaards pædagogiske perspektiv med barnet og kreativiteten som værdier i sig selv perfekt, da Frøsnapperbyen er til for at skabe oplevelser for børn.

Adgang til museet og byen er altid gratis for institutioner.

Frøsnapperbyen er lukker midlertidigt fra 26.10.2024 grundet byggeri. Byen åbner igen i perioden 30-11-26.12 i museets åbningstid. Herefter lukker byen frem til starten af 2025 sæsonen, hvor den genåbnermed to nye mini-huse på Remouladegade og en færdig station. Du kan fortsat besøge resten af Frilandsmuseet i museets åbningstid.

Praktisk information

Priser
Institutioner har altid gratis adgang til Frilandsmuseet.

Find os:
Kongevejen 100
2800 Kongens Lyngby

Transport
Det er let at besøge os med offentlig transport. Bare tag:

  • S-toget Linje E til Sorgenfri St. + 10 minutters gang til hovedindgangen
  • Bus Linje 184 eller 194 stopper begge ved hovedindgangen
  • 910 Nærumbanen stopper ved Fuglevad station + 10 minutters gang til hovedindgangen.

Kort over området
Download kortet over Frilandsmuseether
Download kortet over Frøsnapperbyen her

Åbningstider

  • Vinter, midt februar marts Åben lørdag-søndag
  • Forår og sommer, april-oktober Åben tirsdag-søndag
  • Efterår og jul, oktober-december Åben lørdag-søndag

Se detaljerede åbningstider her

Nyheder
Følg vores nyhedsbrevfor daginstitutioner og få de seneste nyheder om Frøsnapperbyen.

Daginstitutioner

I Frøsnapperbyen er leg en værdi i sig selv. Frøsnapperbyen er bygget til leg, i et udendørs univers der kombinerer den autentiske historiske stationsby med et fantasifuldt fiktionsunivers, så det er som at gå rundt i de hyggelige småbyer der er omdrejningspunktet i børnebogsforfatteren Ole Lund Kirkegårds bøger.

I Frøsnapperbyen er alle værdifulde aktive medskabere. Her er fokus på børns ret til at lege og værdsættelse af den frie leg. Der lægges op til at være fælles om at lege – også børn og voksne sammen. Pædagoger understøttes i at kunne tage del i legen og har en vigtig rolle i at understøtte børns fantasi og kreativitet og støtte børn i at tænke selv.

Frøsnapperbyen er en ramme for et styrket fællesskab børn og børn imellem og mellem børn og voksne, sådan som Ole Lund Kirkegård i sin tid efterspurgte, hvor voksne tager del i barnets univers og værner om at leg og barndom er en rettighed og en værdi i sig selv.

Frøsnapperbyen er lavet med øje for daginstitutioner og de mange praktiske og sociale behov der skal tilgodeses. I Ole Lund Kirkegårds ånd er byen lavet med udgangspunkt i pædagogiske kerneværdier i anerkendelse af pædagogisk faglighed.

I Frøsnapperbyen...

  • Er der gode rammer og redskaber til at arbejde pædagogisk med leg, fantasi og kreativitet.
  • Foregår besøget på ens egne præmisser. Man bestemmer selv tempoet og hvad der skal ske.
  • Er der ikke noget bestemt man skal nå, men fokus på trivsel, nærvær, fordybelse og den gode stemning.
  • Har børn gode muligheder for at bruge deres sanser, for at bevæge sig og for at slappe af.
  • Understøttes en interesse for litteratur og muligheden for at få læst højt og stifte bekendtskab med Ole Lund Kirkegårds finurlige karakterer og folkekære historier.
  • Understøttes den styrkede læreplans formål om leg, ved at tilbyde et pædagogisk miljø, der ser leg som en værdi i sig selv og derfor understøtter at børn leger, og med egne perspektiver og initiativer udforsker, erfarer sig selv, hinanden og omverdenen.