Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Skibet er ladet med.... leg!

Skibet er ladet med.... leg!

Vi har nu søsat spor 3 i vores store legeprogram, Moving Museums Through Play (MMTP). Sporet har fokus på kompetenceudvikling og byder i de næste 1,5 år på masser af små eksperimenter og forhåbentligt store erkendelser om legende museumsoplevelser.

Skibet er ladet med.... leg!

Det ligner måske lidt et forstørret edderkoppespind, men faktisk er det en leg. Udviklet, ophængt og testet på 10 minutter i Frøslevlejren som en del af første workshop i spor 3.

Ifølge museets brandtracking-undersøgelse forventer relativt få at møde legende oplevelser her. Måske ikke overraskende stedets historie taget i betragtning.

Men faktisk var leg en del af hverdagen i fangelejren, og måske kan vi netop gennem det legende bedre forestille os, hvordan det var dengang?

Det er i hvert fald noget af det, som vi undersøger sammen med Designskolen Kolding i en proces på 1,5 år. I midten af maj startede vi processen op, der har til formål at udvikle viden og kompetencer omkring legende museumsoplevelser på tværs af seks af Nationalmuseets besøgssteder.

Eksperimenter på tværs og med publikum i centrum


Frilandsmuseet, Frøslevlejrens Museum, Krigsmuseet, Kronborg Slot, Nationalmuseet København og Trelleborg. Det er de seks besøgssteder, der er udpeget af Nationalmuseets direktion til at deltage i processen. To medarbejdere fra hvert besøgssted indgår som en fast del af processen, der faciliteres af Designskolen Kolding.

Processen er bygget op som aktionsforskning og består af 5 faser. Aktionsforskning er en forskningstilgang, hvor forskere og deltagere samarbejder om at undersøge og forbedre praksis gennem handling og refleksion. De fem faser indledes derfor af en workshop, hvor deltagerne mødes og udvikler publikumseksperimenter, som efterfølgende gennemføres på de enkelte besøgssteder.

Og publikum er netop en central del. For processen handler grundlæggende om at udvikle viden om og kompetencer til at udvikle legende museumsoplevelser med publikum i centrum. MMTP bygger nemlig på nyere designforskning, der vægter legens situerede karakter:

I MMTP ser vi leg som noget, der skal forstås ud fra, hvordan det rent faktisk foregår i praksis. Det vil sige, at vi må ud og se på, hvordan det legende konkret udfolder sig i de situationer og med de målgrupper, som vi designer til. Derfor eksperimenterer vi løbende med at involvere og teste med publikum, så vi designer ud fra, hvad de oplever som legende og har lyst til at deltage i,” siger projektseniorforsker Anne Rørbæk Olesen, der er lead på spor 3.

Eksperimenter på tværs og med publikum i centrum

Fra eksperimenter til forandring?


Mange af de deltagende besøgssteder har allerede en del erfaringer med at designe legende museumsoplevelser. Ambitionen er derfor ikke kun at kompetenceudvikle den enkelte medarbejder, men også at samle op på de mange erfaringer og lære sammen på tværs af organisationen.

Processen er netop struktureret på en måde, hvor deltagerne i de tre første faser gennemfører en designproces med alt fra målgruppeundersøgelse til design og iteration (gentagelse med forbedringer), mens de sidste to faser fokuserer på at opsamle og forankre læring fra processen i organisationen. I den forbindelse skal deltagerne gennemføre et organisatorisk eksperiment for at teste, om små forandringer i fx strukturer, arbejdsvaner eller mødeformer kan gøre en forskel. Det kan selvfølgelig betyde noget for den enkelte medarbejder, men det kan også – måske – lede til større forandringer.

Det er fedt at være med i en proces, hvor vi både bygger videre på vores erfaringer med det legende og samtidig skaber ny viden sammen på tværs af museet. Jeg glæder mig til at se, hvad vi finder frem til undervejs,” siger Ulla Hahn Ranmar fra Nationalmuseet København, som deltager i processen.

Og ja, hvad der præcist kommer ud af processen, kan vi ikke svare på nu. Men hvis du for eksempel støder på noget, der ligner et forstørret edderkoppespind på et af vores besøgssteder, er du måske ved at blive fanget ind i et legende eksperiment. Og du er meget velkommen til at lege med!

Om MMTP

Om MMTP


Moving Museums Through Play er et forsknings- og formidlingsprogram, der undersøger hvordan vi forstår, designer og evaluerer legende museumsoplevelser. Programmet er finansieret af LEGO Fonden og løber fra august 2024 til ultimo december 2027.
Programmet består af tre spor:

  • Spor 1 udvikler forskningsbaseret viden og evaluerer programmet.

  • Spor 2 udvikler større, legende museumsoplevelser på Skibene i Holbæk, Kongernes Jelling og Nationalmuseet København.

  • Spor 3 udvikler viden og kompetencer gennem små eksperimenter på tværs af Frilandsmuseet, Frøslevlejrens Museum, Krigsmuseet, Kronborg Slot, Nationalmuseet København og Trelleborg.