Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Transport og infrastruktur
Storstrømsbroen blev opført i 1937. Aage Rasmussens plakat fra samme år skildrer periodens fascination af det store anlægsarbejde såvel som af fart og hastighed.

Transport og infrastruktur

I de første årtier af 1900-tallet var fascinationen af de nye transportmidler, bilen, flyvemaskinen og oceandamperen, stor.

Den første internationale biludstilling i Danmark blev afholdt i 1902 og vakte meget stor interesse. I 1910 fandtes der i landet i alt 678 personbiler. Bilens betydning for både person- og varetransport steg betragteligt i mellemkrigstiden. I 1920 var der 15.635 personbiler og i 1930 69.827. For almindelige mennesker var cyklen stadig det mest benyttede transportmiddel, men masseproduktion gjorde bilen billigere. I 1924 anlagde Fordfabrikkerne den første samlefabrik i Danmark.

Jernbanenettet dækkede på denne tid hele landet. I 1935 blev de dansk producerede røde lyntog, der kunne køre med en fart af 120 km i timen, indsat mellem København og Jylland.

I 1930’erne igangsatte staten også brobyggerier. Lillebæltsbroen fra 1935 og Storstrømsbroen fra 1937 var selv i international sammenhæng store og teknisk krævende projekter. Brobyggeriet skulle effektivisere færdslen gennem øriget for både bil og tog, varestrøm og arbejdskraft.

Siden den danske flyvepioner J.C.H. Ellehammer i 1906 havde foretaget sin første flyvning, var udviklingen inden for luftfarten gået hurtigt. Det Danske Luftfartsselskab blev stiftet i 1918 og åbnede efter fire år sin første rute, der gik fra København over Malmø til Warnemünde. Da Københavns Lufthavn i Kastrup åbnede i 1925, betjente den i det første år 5.182 fly. I løbet af ti år blev tallet næsten ottedoblet.