Anno 1743 Den 17. Februar 1743, Søndag, til Basballes. Den 4. Marts 1743. Til Professor Leths. Den 13. Marts 1743. En Tour uden Portene. Den 14. Marts 1743. Fiskerhuset hele Eftermiddagen. Den 20. Marts 1743. Hele Eftermiddagen uden Porten til Wartou. Den 26. April 1743. Hele Eftermiddagen i Visiter. Den 1. Maj 1743. Til Basballes. Fest for Holmens faste Stok Den 10., 11., 12. og 13. Juni 1743. Saa adskillige Gange de (3) 4 Divisioner Matroser, Tømmer-Mændene og alle de Enrollerede Matroser, blev af Kongen trakterede paa Amalienborgs Plads med Øll, Brød, Brændeviin, Tobak og piber, hvorved
De havde ikke mange rettigheder, men en del forpligtelser, bl.a. hoveri. Tjenestefolk, fattige og hjemløse var fælles om ikke at have nogen rettigheder. Landsbyen fester Pandepynt fra Lolland, til udsmykning af en hest [...] der kendetegnede både jule- og fastelavnsgilder. Men lige meget hjalp det. Bønderne holdt fast ved deres fester, selv om de udtrykkeligt blev forbudt i bl.a. Christian den 5.’s Danske Lov. Især amagerbønderne [...] I nogle landsbyer brugte man tromme, trompet eller budstikke til at 'tromme folk sammen'. For fællesskabet gjaldt både til hverdag og fest; det var datidens eneste sociale sikkerhedsnet ud over familien. De,
styrede festen Kontrollen med kulten var vigtig. Der er meget som taler for, at det var de lokale stormænd, der stod for de store religiøse fester på deres imponerende gårde. Arkæologiske undersøgelser synes at vise, at storgårdene på en gang var politiske, økonomiske og religiøse centre. Formentlig har man også ude på de små gårde praktiseret forskellige former for ritualer, men de store fester foregik [...] med til hele festen. Der blev ofret mange slags dyr, især heste. Blodet fra offerdyrene blev samlet i skåle, og med kviste blev blodet stænket på altre, vægge, og kultdeltagere. Kødet skulle derimod tilberedes
Athenas præmier Religiøse fester Vase (amfora) med billede af Athens skytsgudinde, Athena, i fuldt krigsudstyr, med skjold og løftet spyd. Klik på billedet for at se det i en større udgave. Vase [...] det i en større udgave. Ved religiøse fester afholdt grækerne lege til ære for deres guder. Bedst kendt er de olympiske lege til ære for Zeus, som blev afholdt hvert fjerde år fra 776 f.Kr. til 393 e.Kr. Men der var også lokale lege for de lokale skytsguder, som f.eks. i Athen, hvor man fra 566 f.Kr. hvert fjerde år fejrede byens skytsgudinde Athena ved den Panathenæiske Fest. Man konkurrerede i disciplinerne løb, brydning
Hvad er fastelavn? Fastelavn i 1932 og moderne fastelavn. Fastelavn stammer fra den katolske tid i Danmark. Inden påske skulle man faste i 40 dage, og fastelavnen var en fest, som blev holdt inden [...] på bordet i de næste 40 dage. Et andet dansk ord for festen var "faste-lag". I praksis var det nu ikke kun aftenen inden fasten, at det gik løs. Der blev festet og spist i flere dage inden. I sydeuropa hedder den lignende fest karneval. "Carne vale" betyder "farvel kød" på latin og "carne levare" at "fjerne køddet" på italiensk. Begge dele kan være en del af ophavet til ordet "karneval".
MODEL 8 Pige, 11 år Roskilde Modelbeskrivelse: Det er et fest-træ. Jeg hygger mig lidt rundt omkring. Det er vigtigt at være sammen. Klik på billedet for at forstørre det og se genstanden tættere på
Påske - hvornår, hvorfor og hvordan? Farvede æg (Foto: bruger Nyks på Wikimedia Commons. CC-BY-SA) Påsken er både en kristen og en folkelig fest. Den har rødder, som rækker tilbage til gammel, jødisk tradition, men det er også en fest, der hele tiden fornyer sig. Det er ikke helt enkelt at finde frem til, hvornår det er påske. I ældre tid var det en opgave for astronomer, og den var meget vigtig. Fx havde paven sine egne "påskeberegnere".
MODEL 16 Hans Erik, 67 år Varde - Tema: Nærmiljø og fællesskaber Hvad er godt hjem for dig og din nabo? Hvor der er hygge og fællesskab. Hvilken genstand eller hvilket minde har du taget med? Ingen - så skulle jeg jo tage hele lejligheden med. Beskrivelse af din model: Fælleshus hvor vi kan mødes og hygge og feste, for at lære hinanden at kende i området.
MODEL 17 Hans, 66 år Aalborg - Tema: Privatliv i byen Hvad vil du gerne dele med din nabo? En øl - en grillaften – en god sludder. Hvor er privatlivet vigtigt for dig? Toilettet. Beskrivelse af din model: Min terrasse er mit frirum, hvor der er plads til fordybelse eller fest.
MODEL 23 Rikke, 43 år, Bille, 8 år og Betty, 5 år Hareskovby Modelbeskrivelse: Madfællesskab. Mad er den perfekte anledning til at samles uformelt. Skolen udgør et vigtigt samlingspunkt i vores lokalområde. Den samler hele byen til mad, fest og andre oplevelser. Klik på billedet for at forstørre det og se genstanden tættere på