blandt andet ved befæstningsmure og en tidlig kristen, treskibet basilika på toppen af højen fra det 7. årh. e.Kr. Uden for middelalderens mure lå rester af terrassemure, som formentligt er anlagt
tiden sætter en fast termin Seikilos Euterpe … Der er intet der tyder på, at det græske nodesystem overlevede ind i middelalderen. Men i tekster fra byzantinsk tid og den tidlige renæssance
Æbelholt Kloster Det er vel ikke vilde fester og kædedans, vi normalt forbinder den tidlige middelalders munke med. Og at de dagen derpå skulle være så hede af druk at de hellere ville sove end synge lovsang, er vel heller ikke vores billede på den fromme munk. Ikke desto mindre var det disse forhold, som den franske munk, Abbed Vilhelm, skulle sætte skik på hos Augustinermunkene på Eskildsø kloster i Roskilde Fjord. Det lykkedes tilsyneladende for ham. Efter at Abbed Vilhelm flyttede ordenen til Æbelholt i Nordsjælland, indtog klostret en særstilling blandt Augustinerklostre i hele Danmark.
Historicistisk kjole, 1893 Inden for mode, møbelkunst og arkitektur var sidste halvdel af 1800-tallet kendetegnet ved at blande stiltræk fra tidligere historiske perioder. Derfor betegnes perioden i dag historicisme eller klunketid. Man genbrugte typiske træk fra bl.a. gotik, renæssance, rokoko og vikingetid på en ny måde. I kvindemoden blev kjoleskørtet i midten af 1800-tallet stort og vidt, som det havde været i 1700-tallet. Senere hentede den såkaldte reformdragt inspiration fra både middelalderens og empirens kvindedragt. Den rødbrune silkekjole fra 1890'erne har tydelige stilelementer fra renæssancens dragt
Adelen som krigerstand Alle adelige var fritaget for skat og skulle til gengæld yde kongen krigstjeneste. Højadelen bevarede sin status som krigerstand gennem renæssancen, hvorimod lavadelen erstattede sin krigspligt med en afgift til kongen. Adelsmænd i panser og plade Adelen havde siden middelalderen haft status af værnestand, og denne pligt blev taget meget alvorligt. Adelsmanden stillede som rytter i panser og plade, med sværd og pistoler. Han skulle ikke kun stille med sig selv, men også med et nærmere aftalt antal ryttere. Et citat af Herluf Trolle bekræfter den adelige bevidsthed som rigets
Drengekjole i silke, 1867 I dag er det almindeligt, at både drenge og piger i 3-5-årsalderen går i lange bukser. Fra middelalderen og indtil begyndelsen af 1900-tallet gik små børn af begge køn i kjole, og på gamle billeder af mindre børn kan det sommetider være meget svært at skelne mellem små drenge og piger ud fra tøjet. En småbarnskjole kunne være meget enkel, eller den kunne være meget kostbar og rigt udsmykket, hvis der var tale om et barn fra en fornem familie, fx en lille prins eller prinsesse. Den ternede kjole i tunikafacon var moderne til mindre drenge o. 1840-60. Den har form som en jakke,
men de minder om hieroglyffer, romerske amuletter udskåret af ædelsten og lignende mystiske genstande fra ’hedenold’. Det glubende dragehoved er snarere inspireret af middelalder- eller renæssance-uhyrer,
er fra 1600-årene. I middelalderen var bulbyggeri almindeligt og udbredt i hele Danmark. I løbet af 15- og 1600-tallet begyndte man at kunne mærke skovhugsten og manglen på træ i Danmark. Især den danske flåde
om middelalderens ”singer-songwriters”, nemlig troubadourerne. Kniber det med potensen, er der også råd for det: Charlotte S.H. Jensen fortæller om ”folketroens viagra” og de mange råd og midler, man kunne ty til,
31. januar 2017 - Fra den 11. februar til den 19. februar er der magiske drager på Nationalmuseet og høj søgang på Tøjhusmuseet, når dørene åbnes for børne- og familieaktiviteter i vinterferien.Ekspedition for modige dragetæmmereI middelalderen var drager noget man frygtede. De var farlige væsener ligesom dragerne i Harry Potters troldmandsunivers. I vinterferien er det muligt at komme tæt på disse mystiske væsener på Nationalmuseet. Her kan man blive klogere på både de farlige og hjælpsomme drager, for de eksisterer også. Man kan blive oplært som dragetæmmer, forsøge at nedlægge en drage og klarer