| | Nationalmuseet - Undervisning | 06 december 2018 | | |
| | Mød vikingerne - Ungdomsuddannelser  D. 26. november åbnede Nationalmuseets nye udstilling "Mød vikingerne". Vikinge-entusiasten Jim Lyngvild er scenograf på udstillingen, hvilket har affødt stor offentlig debat. Alle Nationalmuseets udstillinger er konstruktioner, men "Mød vikingerne" er en udstilling, hvor den tendens er meget tydelig og det gør den særligt oplagt som undervisningsrum. Derfor har vi opdateret vores undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne om historiebrug, så vi på bedste vis kan facilitere og nuancere diskussionen om fortidens og nutidens brug af vikinger. Læs mere og book her |
| | |
| | Historisk metode - genstande som kilder - Ungdomsuddannelser  På Nationalmuseet er der unikke muligheder for at arbejde med historiske genstande som kilder. Derfor har vi udarbejdet et nyt undervisningsforløb, hvor kildekritiske metoder bliver konkretiseret gennem arbejde med museets udstillede genstade. Eleverne kommer til at arbejde med det funktionelle kildebegreb i samspil med konkrete genstande for derigennem, at styrke elevernes teoretiske viden i praksis. Læs mere og book forløbet her |
| | |
| | Fremtidens musik - mellemtrinnet  Nyt undervisningsforløb hvor Musikmuseet udfordrer musikkens yderste grænser og kigger ind i fremtiden med nye musikinstrumenter. Eleverne prøver rollen som DJs og udforsker smukke klanguniverser på fremtidens musikinstrumenter. Gennem kreative workshops og hands-on kommer vi tæt på, hvilke udfordringer og muligheder de nye opfindelser stiller os over for. Gennem fremtidens musik får vi både øje og øre på hvad nutidens og fortidens musik kan. |
| | |
| | Musikmuseets undervisning fra lærerens perspektiv  Hør hvorfor lærer Benjamin Larsen fra Hendriksholm Skole vælger at bruge Nationalmuseet i sin undervisning |
| | |
| | Historiebevidsthed og historiebrug - på skattejagt i Danmarkshistorien  Eleverne på ungdomsuddannelserne får en unik mulighed for at arbejde aktivt med begreberne historiebevidsthed og historiebrug med udgangspunkt i Bjørn Nørgaards gobeliner. Hvad kan historien bruges til og hvilke konsekvenser har det for den historiske fremstilling, at der må foretages valg og fravalg i historieskrivningen? Eleverne vil opleve historien som en menneskeskabt konstruktion og fortolkningsproces, der afhænger af hvordan nutiden anskuer fortiden. Gennem metodiske overvejelser diskuterer eleverne, hvordan danmarkshistorien fremstilles. Læs mere om forløbet og book her |
| | |
| | Vi skal alle væk herfra - for 6. til 9. klasse  I undervisningsforløbet "Mød en død" drager klassen ud på en rejse til museets døde. Sammen undersøger vi forskellige tilgange til døden i forskellige kulturer og i fortiden og nutiden. Eleverne opdager, at der både er forskelle og ligheder i hvordan mennesker har forstået og håndteret døden. I fællesskab sætter vi ord på et emne, som kan være svært at tale om og inddrager elevernes egne erfaringer og holdninger til døden. Læs mere om forløbet som understøtter kompetenceområdet inden for kristendom. |
| | |
| | Uge sex 2019 - 6. til 10. klasse  Hør om bøndernes nattefrieri, om adelens hemmelige viftesprog, om de første kondomer af fåretarm, om sædelighedsfejden og om vejen til selv at bestemme over sin egen krop og sin egen seksualitet. I et inddragende og dialogbaseret undervisningsforløb, bliver eleverne introduceret til synet på sex og seksualitet gennem de seneste 300 års Danmarkshistorie. Læs om forløbet og book her |
| | |
| | Alle mand på dæk - Indskoling  Danmark har kæmpet mod pirater i flere hundrede år, og kampen er en del af vores historie som gammel kolonimagt. Den danske flåde måtte konstant beskytte de danske handelsskibe på vej til og fra fra kolonierne. Eleverne hører om historiens rigtige sørøvere, dagligdagen ombord og om hvordan de kæmpede. Vi tager fat i nogle af myterne omkring sørøveri og eleverne holder selv nogle af af sørøvernes våben og smager på beskøjter og skibsøl. Læs mere om undervisningsforløbet med kompetenceområdet historiebrug inden for historie og fortolkning og kommunikation inden for dansk. |
| | |
| | Kom i julestemning på Nationalmuseet   I kan endnu nå at booke et juleforløb - men skynd jer, hvis I skal have glæde af en af de tilbageværende tider. Jul i Klunkehjemmet: 1.-10. klasse frem til den 21. december 2018. Læs mere og book forløbet her Nissenskole: 0.-2. klasse frem til d.21. december 2018 (kun eftermiddagstider tilbage). Læs mere og book forløbet her |
| | |
| Nationalmuseet Prinsens Palæ Ny Vestergade 10 DK-1471 København K Tel. +45 3313 4411 (telefontid: man-tors 10-16, fre 10-15) Web: natmus.dk
| | |
 |
|