Musikkens myter - evaluering
Forløbets mest centrale læringsmål
- Jeg kan beskrive skabelsesmyten som genre.
- Jeg kan selv skabe en instrument-skabelsesmyte (til mit eget instrument).
- Jeg kan hente musikoplysninger ud af en litterær tekst.
Tegn på læring
Læringsmål | Tegn på læring niveau 1 | Tegn på læring | Tegn på læring niveau 3 | Udfordringsopgave |
Jeg kan beskrive skabelsesmyten som genre. | Eleven kan med egne ord genfortælle en instrument-skabelsesmyte. | Eleverne kan med egne ord beskrive skabelsesmytens handlingsforløb og virkemidler. | Eleven kan perspektivere til andre myter og fortællinger. | Eleven kan fortælel hvordan myter formes af og er med til at forme vores syn på livet. |
Jeg kan selv skabe en instrument-skabelsesmyte (til mit eget instrument). | Eleven kan sammen med klassen forme en instrumentmyte, som rummer genrens kendetegn. | Eleven kan på egen hånd skrive en instrumentmyte, som rummer genrens kendetegn. | Eleven kan på egen hånd skrive en instrumentmyte, som inddrager musikalske elementer omkring materialer og klang. | Skriv en instrumentmyte til det instrument, som du selv har bygget. |
Jeg kan hente musikfaglige oplysninger ud af en litterær tekst. | Eleven kan genkende musikalske beskrivelser og ord i teksten | Eleven kan forklare, hvad de musikfaglige ord beskriver omkring instrumentet. | Eleven kan reflektere over samspillet mellem musik og fortællingens øvrige elementer. | Hvorfor har man mon skabt denne myte omkring instrumentet? |
Evaluering
Der evalueres efterfølgende på forløbet. Hver gruppe spørges:
- Hvorfra fik I ideen til jeres myte? Hvorfra fik I ideen til jeres instrument?
- Hvilke problemer opstod undervejs, og hvordan løste I dem?
- Hvad har I lært om forbindelsen mellem musik, natur og fortællinger?