Fangernes hemmelige krig
Undervisningsmaterialet ”Fangernes hemmelige krig” omhandler situationer og dilemmaer fra virkelige menneskers liv som fanger i Polizeigefangenenlager Fröslev under Anden Verdenskrig.
Forløbet tager således udgangspunkt i de internerede modstandsfolks illegale virksomhed i Frøslevlejren. Eleverne er medlemmer af forskellige modstandsgrupper og skal deltage i de forbudte undergrundsaktiviteter, uden at blive opdaget eller fanget af deres værste fjende 'Gestapo'.
Læringsmål
Målene med undervisningsforløbet er:
- Eleven har fået indsigt i perioden omkring Besættelsen som historisk periode, samt kunne forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
- Eleven træner at indgå i dialog og lytte aktiv til andre og følge op med spørgsmål og respons.
- Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
- Eleven kan ved brug af udstillingens genstande, film og tekster researche og formidle indsamlet viden om Frøslevlejren under besættelsen.
- Eleven kan anvende kildekritik.
- Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.
Historiekanonpunktet: Holocaust.
Fangernes hemmelige krig 1.5
Eleverne bliver klædt på til opgaverne og ser en kort introfilm. Herefter bliver de sendt ud i hold, hvor de selvstændigt skal løse 3-4 opgaver.
Fangernes hemmelige krig 2.5
Eleverne bliver klædt på til opgaverne og ser en kort introfilm. Herefter bliver de sendt ud i hold, hvor de selvstændigt skal løse 5-6 opgaver.