Arven fra den kristne mission
Lærerstuderende fra TELC Teacher Training Institute for Men i Tranquebar sendes afsted med agitationsskilte i anledning af den indiske uafhængighedsdag 15. august, som fejres over hele Indien som en betydningsfuld dag. Skiltene opfordrer til at leve op til moralske og miljømæssige dyder, så som ikke at kaste skrald. TELC står for Tamil Evangelical Lutheran Church, som er en direkte arvtager af missionsvirksomheden fra danskertiden. Foto: Daniel Henchen, 2007. Nationalmuseet
Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by. Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om “unity in diversity” altså “forskellighedens enhed”, og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.
Andersen, Peter B. and Oluf Schönbeck. (2009). ”Arven fra den kristne mission. Tranquebars skoler”, in Esther Fihl (ed.), Tranquebar Initiativets Skriftserie, no. 7. Nationalmuseet.