”dreng”. 31. Simris-stenen 1 (Kristianstads len, Sverige) Bjarnger lod denne sten rejse efter sin broder Ravn, ”Svend” hos Gun(ulv) i Svitjod. (Thiedecke, A og J. 2003: De danske vikinger. Samfund kongemagt
inspirationskataloget. For lærere med elever i grundskolen. Download katalog Historisk matematik Følg 5.As rejse tilbage i Danmarkshistorien for at finde ud af, hvad vikingerne har at gøre med det danske kongehus
Demant Fonden og produceret af Buddy Buddy for Nationalmuseets mediehus Vores Tid. Se transskription af episoden her E6. Da vikingetidens rapbattle gik galt Vikingen Tord bliver fornærmet [...] Vi skal til en hemmelig julefest i nazisternes fængsel. Vi skal opleve anholdelsen af Caroline Mathilde og Struensee, Christian den 4.s fyrværkeri og vikingernes battle på ord. Og så skal vi til den bryllupsfest
Verdens største vikingeskib Verdens største vikingeskib, Roskilde 6. Foto: John Lee. Da Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 1996-97 skulle udvide og etablere en ny museumshavn, gjorde man et fantastisk fu
Undervisningsmaterialer til Ungdomsuddannelserne Nationalmuseets Undervisning Kontakt: undervisning@natmus.dk
Danmarks Oldtid - undervisning Stenalder - fra jæger til bonde Skeletter fra stenalderen. Foto: Jacob Nyborg Andreassen For 6.000 år siden skete der en revolution i Danmark! Jægerne blev bønder. Jæger
Verdensarv og UNESCO Oven på 2. verdenskrigs ødelæggelser besluttede FN at gøre en indsats for at bevare kulturarv. Det førte til det, vi i dag kender som UNESCO's Verdensarvsliste. I 1994 blev kirken
Rune Dit navn betyder: Hemmelighed. Du er: Runemester Da gudernes konge Odin i sin jagt efter visdom hængte sig op i et træ i ni dage og ni nætter, lærte han runernes hemmelighed at kende. Da du lærte
Arne Dit navn betyder: Ørn Du er: Styrmand Som styrmand viser du skibet vej over havet. Du styrer efter stjernerne, solen, månen, skydækket over de usynlige øer, glimt fra isen i fjerne gletschere, ta
Elevopgave i Religion og Historie Opgave Amulet af gudinden Freja. Hvad er nordisk religion? Hvordan er kildesituationen til studiet af nordisk religion? Hvordan kommer forskernes forskellige anvendel