Skonnerten BONAVISTA restaureres
13. december 2007
Nationalmuseet bevaringsværdige skonnert BONAVISTA, bygget i 1914 på Skibsbygmester Ludvig Johansens træskibsværft i Marstal, skal nu på bedding til en tiltrængt, meget omfattende restaurering. Efter et EU-udbud har Ebbes Bådebyggeri i Marstal vundet opgaven, som kommer til at foregå i et autentisk kulturmiljø ved ”Eriksens Plads” - netop i skibets hjemby Marstal. Det er Marstal Søfartsmuseum skal forestå formidlingen af det spændende projekt for Nationalmuseet.
Planen er at føre den 26 meter lange skonnert tilbage til sin oprindelige skikkelse. Projektet kommer til at foregå over flere år, og det spændende arbejde skal kunne følges af publikum på havnen i Marstal, nær byens søfartsmuseum, som vil inddrage projektet i fortællingen om byens stolte maritime traditioner som vigtig værfts- og søfartsby.
Restaureringsarbejdets startes i løbet af 2008. Inden da skal beddingen etableres og det nødvendige tømmer m.m. findes. Når skonnerten engang ad åre bliver søklar, er det tanken at skibet skal indgå i den flåde at stolte skibe, der sejler rundt som repræsentant for den en gang store danske sejlskibsflåde.
EU-licitation
Det omfattende restaureringsprojekt har været i EU licitation, da der er tale om et større offentligt projekt. På grund af en række overvejende praktiske forhold der gælder, når man skal restaurere og tilbageføre et gammelt historisk vigtigt træskib til tidligere tiders udtryk (tømmerets kvalitet og lagring m.m.) blev den første udbudsrunde aflyst, men i en ny udbudsrunde har Ebbes Bådeværft netop vundet opgaven, der fordrer stort kendskab til materialevalg, håndværksmæssig kunnen og i øvrigt faglig indsigt i spændende og traditionelle arbejdsprocesser.
BONAVISTAs historie
Da BONAVISTA blev bygget i 1914 var der 261 handelsfartøjer hjemmehørende i Marstal samt 132 fiskefartøjer. Skonnerten var én af 110 skonnerter fra Marstal der i kortere eller længere perioder var beskæftiget i Newfoundlandsfarten, som marstallerne deltog i fra ca. 1900 op til anden verdenskrig, hvor der blev fragtet klipfisk over Atlanterhavet til Middelhavet.
Efter 1926 fik skibet sin første motor, og i 1959 blev den solgt til Ålborg, hvorefter den skiftede navn til THOMAS. December 1971 overtog et partrederi ved P K Thuesen, Holte, skibet og gav det navnet SYVEREN, der i 1975 blev ændret til det oprindelige BONAVISTA. Frem til 2000 blev skibet brugt til sejlads med lystfiskere og chartergæster.
År 2000 var skonnerten ved at blive afhændet til USA. Kulturværdiudvalget greb imidlertid ind, erhvervede skibet og lod det gå videre til Nationalmuseet, der nu står for opgaven med at restaurere skonnerten i tæt samarbejde med Marstal Søfartsmuseum.
Yderligere oplysninger
- Administrator på Nationalmuseet, Ebbe Holmboe, tlf. 33 47 36 00
- Museumsinspektør ved Marstal Søfartsmuseum, Erik Kromann tlf. 51 23 0298
- Nationalmuseets kommunikationschef Nils M. Jensen, tlf. 25 48 93 28