Trelleborgs vikingefestival var en stor succes
Med et besøgstal på 8441 gæster var årets vikingefestival på Trelleborg en succes trods et lidt lavere besøgstal end normalt. I fremtiden skal Trelleborg være med til at gøre Danmark til en attraktiv vikingedestination for kultur- og oplevelsesturister.
Med et besøgstal på 8441 gæster endte årets vikingefestival på Trelleborg med et lavere besøgstal end året før, hvor 9305 gæster besøgte festivalen. De godt 850 færre gæster skyldes uden tvivl det regnvejr, som drillede Trelleborg i begyndelsen af festivalen.
- Vi ramte bunden under mandagens regnvejr med kun 114 gæster, men så kom solen og sommeren heldigvis tilbage, og torsdag væltede det ind med flere end 1400 gæster, siger overinspektør på Trelleborg, Anne-Christine Larsen.
Hun er ovebevist om, at havde regnen holdt sig væk, var besøgstallet blevet et helt andet.
I år satte vikingefestivalen rekord med flere end 800 deltagende vikinger, som skabte et hidtil uset liv på Trelleborg. Anne-Christine Larsen har store roser til de deltagende vikinger og en særlig tak til de mere end 50 frivillige, som bemandede aktiviteterne under festivalen.
- Jeg er dybt taknemmelig for deres store indsats, og de skal have en meget stor tak. Uden de frivillige og de mange vikinger, vil der slet ikke være nogen festival på Trelleborg, siger hun.
Danmark som vikingedestination
Siden Trelleborg blev en del af Nationalmuseet, har Nationalmuseet arbejdet på at skaffe endnu flere gæster til fremtidens vikingefestivaler og til Trelleborg generelt.
Vikingefestivalen har et forholdsvis fast besøgstal mellem 8500 og 9500 gæster, og der er plads til mange flere. Det første beskedne mål er at bryde grænsen til de magiske 10.000 og få et stabilt besøgstal på 10.000 gæster, mener Søren Moesgaard Bjørnsen, som er ansvarlig for Nationalmuseets og Trelleborgs markedsføring. Med tiden kan besøgstallet udbygges, når planerne om det store vikingeoplevelsescenter, Ny Trelleborg, er realiseret og Trelleborg kommer på Unescos liste.
- Hvis Trelleborg kommer på Unescos liste over verdenskulturarv, bliver Trelleborg mere attraktiv for besøgende, men gæsterne kommer ikke af sig selv, siger Søren Moesgaard Bjørnsen.
Nationalmuseet og Trelleborg har derfor indgået et samarbejde med en lang række af landets øvrige vikingemuseer og vikingeattraktioner om fælles markedsføring af vikingerne over for danske og udenlandske turister.
Det resulterer i første omgang i en fælles markedsføringsfolder og tv-serien ”I vikingernes land”, der næste forår præsenterer Trelleborg og fem andre vikingemuseer for danske seere. Men ambitionerne er større endnu.
- Vi drømmer om at formulere en national vikingestrategi, der skal brande Danmark som vikingedestination for internationale kultur- og oplevelsesturister, siger Søren Moesgaard Bjørnsen.
Han er sikker på, at Trelleborg og det planlagte oplevelsescenter, Ny Trelleborg, får en afgørende funktion i arbejdet med at trække vikingeturister til Danmark og dermed skabe vækst og arbejdspladser inden for turisme.