Fysikken i musikinstrumenter - evaluering
Forløbets læringsmål
- Jeg kan bygge et musikinstrument
- Jeg kan regulere lyden på mit instrument på baggrund af faglig viden
Tegn på læring
Læringsmål | Tegn på læring niveau 1 | Tegn på læring niveau 2 | Tegn på læring Niveau 3 | Udfordringsopgave |
Jeg kan bygge et musikinstrument. | Eleven kan genskabe instrumentet fra tutorials og fælleskonstruktionen i forløbets start. | Eleven kan med udgangspunkt i tutorials og fælleskonstruktionen, inddrage viden om tonehøjde, klang og materialer til at justere og stemme instrumentet, i forhold til de givne benspænd. | Eleven kan med udgangspunkt i fælleskonstruktionen og med inddragelse af viden om tonehøjde, klang mm. skabe et instrument, som udnytter de givne materialer og benspænd på nye måder. | Lav en analyse af: |
Jeg kan regulere lyden på mit instrument på baggrund af faglig viden. | Eleven kan indgå i en samtale omkring tonehøjde, klang og lydstyrke på instrumentet. | Eleven kan anvende fagtermer såsom instrumenttype, frekvens og amplitude. | Eleven kan reflektere med og bruge sin faglige viden til at ændre på instrumentets lyd og klang. | Tankeeksperiment: Hvordan ville det påvirke lyden hvis jeg skiftede mellem forskellige rum? |
Evaluering
Der evalueres efterfølgende på forløbet. Hver gruppe spørges:
- Hvorfra fik I ideen til jeres instrument?
- Hvilke problemer opstod undervejs, og hvordan løste I dem?
- Hvad har I lært om forbindelsen mellem musik og fysik?