Musik & instrumentbygning
Forløbet præsenteres her som et musikforløb, med fokus på instrumentkendskab, komposition og lytteoplevelse. Forløbet kan stå alene eller kombineres med andre fag i et flerfagligt forløb. Se de tre eksempler: Musik & natur, Musik & funktion, og Musik & rum.
I menupunkterne til højre kan du finde følgende:
- En lærerguide, som hjælper dig med at planlægge og forberede forløbet.
- Trin for trin, som beskriver processen, og hvor de enkelte tekster er tænkt inddraget.
- Evaluering, som omhandler både læringsmål og tegn på læring og samtidigt giver forslag til, hvordan du kan evaluere forløbet sammen med dine elever.
- Instruktionsvideoer til instrumentbygningen. Videoerne kan du bruge i din egen forberedelse. Videoerne kan også bruges som inspiration eller udgangspunkt for klassens fælleskonstruktion. Sidst men ikke mindst kan eleverne støtte sig til dem undervejs i deres egen byggeproces, hvis de går i stå eller mangler løsningsforslag. Husk at give plads til elevernes egne ideer undervejs i den skabende kreative proces.
Vi har opdelt tekstmaterialet i tre typer:
- Baggrundsmaterialer til læreren - med forslag til opgaver læreren kan lade sig inspirere af og tungere baggrundsstof, som ikke egner sig til eleverne direkte.
- Baggrundsmateriale til elever og lærere – typisk fagstof, som kan supplere de øvrige fagbøger i forhold til emnet her.
- Elevopgaver - til uddeling blandt eleverne.