Musikinstrumenternes geometri - lærerguide
Forløbet er tiltænkt 5.-6. klasse, og det vurderes til at vare 4 lektioner.
Om forløbet
Nogle musikinstrumenter har geometriske former - både i flade og i rum. Der findes f.eks. cylindriske og koniske blæseinstrumenter, firkantede og cirkelformede trommer, rektangulære og trapezformede strengeinstrumenter.
Nogle instrumenter har fået deres form, fordi materialerne i sig selv har den form - f.eks. cylindriske rør af bambus, træstammer eller halvkugleformede kalabasser m.m. Andre har fået formen, fordi den i særlig grad egner sig til at skabe den ønskede lyd - f.eks. når blæseinstrumentet udbores konisk i en saxofon, eller træet skæres rektangulært til en klangkasse. Violinens form er resultatet af hundrede af års udvikling, hvor man har fundet ud af, hvordan klangen bliver allersmukkest.
I forløbet finder vi geometriske former i eksisterende instrumenter, beregner overflade og rumfang og undersøger deres vinkler og linjer.
Vi tegner vores egne instrumenter, arbejder med skalering, spejling og drejning.
Hvis forløbet kobles til et instrumentbygningsforløb, kan eleverne bygge de instrumenter, som de tegner, så formerne konkretiseres.
Forløbets faglige fokus
Forløbet præsenteres her som et matematik-forløb, med en 'transfer-effekt' i forhold til musik.
Der er mulighed for at arbejde med matematiske begreber og former. Forløbet kan også med fordel indgå i et flerfagligt forløb sammen med musik og evt. håndværk & design og natur & teknologi, ved at koble analyserne af de geometriske former til konkret instrumentbygning.
Se forslag til tværfaglige samarbejder under Musik & natur, Musik & funktion, og Musik & rum.
Måske er der elever i klassen, der har kendskab til instrumenter fra andre dele af verden, enten hvis de har rejst eller hvis deres familie kommer fra en anden verdensdel. Brug opgavens åbne karakter til at inddrage viden også fra andre kulturer.
Aktiviteter undervejs i forløbet
- Eleverne genfinder geometriske former i musikinstrumenter.
- Eleverne arbejder med formlerne bag beregning af geometriske former.
- Eleverne designer instrumenter på grundlag af forskelige geometriske former.
- Eleverne bygger evt. instrumenterne.
Elevrefleksioner undervejs i forløbet
- Hvilken betydning har formen for klangen?
- Hvilken betydningen har formen for instrumentets styrke?
- vad sker der med lyden og tonehøjden, hvis jeg skalerer mit instrument (op og ned)?
Forløbets læringsmål
- Jeg kan genkende geometriske former i genstande.
- Jeg kan selv tegne og formgive musikinstrumenter med forskellige geometriske former.
- Jeg kan anvende formler om flade- og rummål til at regne på konkrete genstande.