Det kinesiske lysthus er restaureret
Nu står Det kinesiske lysthus atter i friske farver
Det historiske lysthus i den romantiske have fortæller en særlig historie om vores tiltrækning af uspoleret natur.
I 1792 skabte godsejerparret Lisa og Antoine Calmette det enestående, romantiske haveanlæg Liselund på Møn. Anlæggets spejlede 1700-tallets stærke længsel efter naturen, og i haven byggede man lysthuse med inspiration fra fjerne egne som Norge, Schweitz og Kina.
”Lysthusene blev bygget, så gæster på Liselund under deres vandringer kunne drømme sig væk til fjerne horisonter. Her var der i 1700-tallet en stor fascination af alt kinesisk, så næsten selvfølgeligt skulle der være et lysthus som ledte tankerne hen på porcelæn, the, silke og det fjerne Østen,” forklarer Mads Damsbo, slotschef for Liselund og Christiansborg Slot.
Nu er det smukke, kinesiske lysthus blevet istandsat takket være en donation på 1,2 millioner kroner
”Takket være en donation fra Hermod Lannungs Museumsfond har det været muligt at restaurere Det Kinesiske Lysthus, så det indre og ydre igen fremstår, som da det først blev bygget i 1792. Det er jeg utroligt glad for, for det vil holde vores landskabshistoriske kulturarv levende for mange generationer fremover,” fortæller Mads Damsbo, der er slotschef for Liselund og Christiansborg Slot.
Lysthuset er oprindeligt skabt af hofarkitekt Andreas Kirkerup, der også har tegnet Det Kinesiske Lysthus i Frederiksberg Have fra samme periode.
Danskernes forhold til naturen
Mads Damsbo mener, at Liselunds haveanlæg med lysthusene fortæller en særlig historie om danskernes forhold til naturen.
”Liselund er et nationalt skattekammer af viden og landskabelig poesi, der står som et vigtigt, kulturelt åndehul, og ligger smukt placeret på Østmøns dramatiske spids i nærheden af Møns Klint. Den dag i dag står haveanlægget i store træk uforandret og fortæller en stadig mere aktuel historie om vores tiltrækning af uspoleret natur,” siger Mads Damsbo og uddyber:
”Haven blev anlagt i romantikken, hvor der var en generel modreaktion på den mere kontrollerede foregående tid. Det er interessant, fordi naturen i denne periode blev opdelt i henholdsvis den industrialiserede nyttenatur og den æstetiske natur, vi nyder, når vi fx går en tur i skoven. Der er haven et virkelig smukt eksempel på æstetisk natur,” siger Mads Damsbo.