Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Hama: et vindue til Syriens fortid
Hamas byhøj, 1936.
Hama: et vindue til Syriens fortid
Hamas største vandhjul. Akvarel malet af arkitekten Ejnar Fugmann fra 1938.

Hama: et vindue til Syriens fortid


Byen Hama ligger i det vestlige Syrien centralt ved Orontesfloden, som i oldtiden udgjorde en vigtig nord-syd handelsrute parallel med Middelhavets kyst. 
I 1931 drog en dansk ekspedition til Hama for at begynde en arkæologisk udgravning på Hamas byhøj. Udgravningerne strakte sig over syv sæsoner til 1938, og på de syv udgravnings-kampagner afdækkede arkæologerne byhøjens ca. 7400 år lange historie. En historie, som begyndte i stenalderen fra omkring 6000 f.Kr. med de første agerbrugere og sluttede i den islamiske periode, hvor den sidste bebyggelse på byhøjen blev ødelagt af den mongolske hersker Timur Lenk i 1401 e.Kr.

Byen Hama, som stadig ligger omkring byhøjen, var i 1930’erne forholdsvis uberørt af vestlig kultur og samtidig en af de bedst bevarede byer i Syrien fra den osmannisk-tyrkiske periode (ca. 1300-1922). Et karakteristisk syn i byen er de mange trævandhjul, som ligger langs Orontesfloden. Byens vandforsyning afhang dengang af vandhjulene. Da den danske ekspedition først kom til Hama, måtte drikkevandet filtreres, og der var kun elektrisk lys få steder i byen.

Du kan læse mere om livet i 1930’ernes Hama og om byens fantastiske vandhjul samt se fotografier og akvareller under menuerne i venstre side. Du kan også høre om hverdagen på udgravningen og få at vide, hvem ekspeditionens deltagere var.

Mange af Hama-udgravningens genstande befinder sig i dag i Nationalmuseets Antiksamling.

Hama-ekspeditionens medlemmer i 1933.
Hama-ekspeditionens medlemmer i 1933.
Skål af keramik fra den islamiske periode, som er fundet i Hama.
Skål af keramik fra den islamiske periode - fundet i Hama.
Hama: et vindue til Syriens fortid
Udgravningen af siloer fra mellem bronzealder på Hamas byhøj, 1936.
Hama: et vindue til Syriens fortid
Byhøjen ses i baggrunden. Akvarel malet af arkitekten Ejnar Fugmann fra 1938.