Den gode stil - kunst og mode
I renæssancen rykkede kunsten ud af kirken og ind i private hjem. Især herregårdene var rigt udsmykket med billeder fra gulv til loft. Moden var antikke og bibelske motiver.
Nydelseskultur og statussymboler
I renæssancen opstod der en nydelseskultur blandt adelen. I år hvor kornpriserne var gunstige, blev indtjening omsat i overdådig indretning og udsmykning af herregårdene. Billedet af standsmæssig velstand var især vigtig, når der kom gæster til herregården. Ved særlige lejligheder blev slægtens vægtæpper og fine bordtøj taget frem fra gemmerne til skue for herregårdens gæster.
Herregårde fulde af billeder
Renæssanceherregården var fuld af billeder over alt. Der var både bibelske og antikke motiver. Udskårne træmøbler og paneler, samt bemalede lofter var et almindeligt syn på de store herregårde. Møblerne bar ofte slægtens våbenskjold med 16 aner - tilbage til tipoldeforældrene - og var almindelige som brudeudstyr. Personlige andagtsbilleder i alabast og træ hørte ligeså med til herregårdens indretning.
Renæssancens mode
En adelig kunne genkendes på lang afstand. Påklædningen skilte adelen ud fra mængden, fordi silke og guldkæder var forbeholdt adelstanden og prydede de ellers mørke dragter. De kostbare tekstiler gik ofte i arv gennem slægten.
Krinoline og skamkapsel
I anden del af 1500-årene dominerede den såkaldte "spanske" mode. Kvindedragtens nederdel med over- og underskørter var bygget op over en kegleformet krinoline, mens overdelen med brede skuldre og smalt liv var formet af et korset.
Mændene viste ben i snævre strømper, og havde ofte en flot dekoreret bule foran underlivet - kaldet en "skamkapsel". De ret korte, men posede bukser var fastgjort til overkroppens snævre jakke. En kostbar kappe og en hat fuldendte mandsdragten.