Udfører en søgningSøg

Nationalmuseet lancerer nyt digitalt spil i byens gader

 11. juni 2012

Nationalmuseet tilbyder nu en helt ny type museumsoplevelse, der for første gang rykker museet ud i byens gader, og gør museumsgæsten til hovedpersonen i en hæsblæsende jagt på guldhornstyven gennem de københavnske gader anno 1802.

Fra på søndag og resten af året kan man få sig en utraditionel museumsoplevelse på Nationalmuseet. I stedet for blot at beundre guldhornene i oldtidssamlingen kan man med sin smartphone jagte tyven, der stjal danskernes nationalskat i 1802.  

Spillet bringer en rundt i datidens skumle København, hvor man i rollen som politibetjent, skal fange tyven ved at inspicere gerningsstedet og afhøre vidner. (Se video om spiloplevelsen her)

Spillet er baseret på virkelige personer og hændelser, men selve historien er fiktion. Fakta finder man til gengæld i spillets ekstra-filer, der er fyldt med sjove fakta om netop det sted, man befinder sig.

Mange vil nok blive overraskede over, hvordan Pisserenden har fået sit navn eller gyse over det fredelige Nytorvs blodige historie.

Billigt at bygge på eksisterende platforme

Det nye spil er bygget inde i en allerede eksisterende App ved navn SCVNGR, der er skabt af en Boston-baseret startup. I USA bruger virksomheder som Coca Cola og museer som The Smithsonian allerede SCVNGR.

Herhjemme har enkelte museer også arbejdet med App'en, men idéen med at bygge en detektivhistorie ovenpå skattejagten er aldrig set før. I SCVNGR-hovedsædet var de da også så imponerede over spillet, at de gav Nationalmuseet et af deres tre årlige stipendier til at lancere spillet.

Spillet er udviklet af to tidligere studerende som en del af deres speciale i Digital Design og Kommunikation på IT Universitetet. Den ene af de to, Louise Leidersdorff McHenry fortæller: 

"Det var vigtigt for os at vise, at det ikke behøver at være dyrt at udvikle nye digitale museumsoplevelser, men at man ved at udnytte allerede eksisterende platforme kan spare mange udviklingskroner, og så kan man i stedet koncentrere sig om at udvikle godt og spændende indhold."

Det er ikke kun for børn

Guldhornstyven er et spil, man helt bestemt bliver klogere af at spille, men det er udviklet med fokus på at underholde folk i alle aldre. Det er med andre ord ikke udviklet specifikt til børn, som mange tror. Louise Leidersdorff McHenry fortæller: 

”Vi vil gerne tilbyde voksne museumsgæster en anderledes og mere legende museumsoplevelse end den klassiske rundtur i en samling. Faktisk udviklede vi det her spil, fordi det vi synes, at det bør være legalt for voksne mennesker at få en sjov spiloplevelse, også selvom de ikke har et barn med.” 

Hun understreger, at man sagtens kan tage sine børn med rundt på turen, men håber at også gæster uden børn vil prøve at spille Guldhornstyven.