Særudstilling: Tapet i Tiden

Lørdag d. 14. juni til søndag d. 14. september 2014

For nogle årtier siden havde næsten alle danske hjem tapet på væggene. Siden industrialiseringen af tapetproduktionen i slutningen af 1800-tallet og frem til ca. 1970 var tapet en helt naturlig del af den almindelige danske boligindretning.

Udstillingen fortæller om et særligt fænomen inden for dansk tapetproduktion, kunstnertapeterne, der blev toneangivende inden for boligindretningen i ca. 35 år.
I 1930’erne indledte danske tapetfabrikker, kunstnere og arkitekter et samarbejde. Målet var at hæve standarden i dansk boligindretning og give danskerne mulighed for at købe kvalitetsvarer, når de skulle tapetsere deres vægge.

Kunstnertapetet blev en slags varedeklaration, der garanterede kunstnerisk kvalitet i et tidssvarende udtryk. Ophavsmændene til kunstnertapeterne var langt fra alle egentlige kunstnere. De var i lige så høj grad kunsthåndværkere, tegnere og arkitekter. Udstillingen viser bl.a. eksempler på tapeter af arkitekterne Bent Karlby, Arne Jacobsen og Ebbe og Karen Clemmensen, tegnerne Preben Dahlstrøm og Vibeke Krause, kunsthåndværkeren Ib Buch og kunstnerne Axel Salto og Poul Gernes.

Tapetmønstrene udviklede sig i takt med tidens arkitektur og design fra funktionalismen i 1930’erne til efterkrigstidens modernisme. De tidlige kunstnertapeter viste en langt mere naturalistisk gengivelse af planteverdenen, end det tidligere var set. I 1940’erne var de foretrukne motiver den vilde danske flora, som den kunne findes i grøftekanten og på marken. Samtidig blev det stormønstrede kombinationstapet, der kun skulle sættes op på en mindre flade, f.eks. en endevæg, for alvor populært. De danske tapeter havde succes i udlandet, og flere tapettegnere fik produceret tapeter i både USA og det øvrige Skandinavien.

I 1950’erne og først i 1960’erne slog den abstrakte linje igennem. Nogle kunstnertapeter havde abstrakt-organiske plantemønstre, andre var direkte påvirket af den abstrakte samtidskunst, og atter andre havde små, halvabstrakte mønstre med motiver fra dagligdagen. Også figurative og undertiden morsomme mønstre var moderne i opholdsstuer, gildestuer og køkkener.

Del denne side