Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
24. april 2020

Nationalmuseet får ny kommunikationschef

Et nyt mediehus og et ønske om at blive en endnu vigtigere del af danskernes hverdag skaber nye muligheder for Nationalmuseet, som ansætter ny kommunikationschef. Museets nuværende kommunikationschef fortsætter som chef for museets nye mediehus, 'Vores Tid'.

Ingen er i tvivl om, at verden er forandret for altid på grund af Corona-krisen. Uvished, frygt og krisestemning er desværre blevet hverdagskost, og det sætter sine spor i samfundet og i danskerne. Men midt i al denne elendighed er der også lyspunkter, for krisen har også vist, at danskerne står sammen, når utrygheden raser. Vi tager vare om hinanden, samles på digitale platforme - ved fjernsynet, når Dronningen eller statsministeren taler - og igen når der er fællessang i enten tv'et, på Facebook eller på altanen. Krisen har med andre ord været med til at tromme os sammen om det, der udgør vores kultur og identitet: Sammenhold, ansvarlighed og styrke.

Der er ingen tvivl om, at kulturen og dermed også Nationalmuseets indsigt i vores kulturarv, enorme mængder af historiske fakta og forskning i ny viden er blevet vigtigere end nogensinde. Historien er vores fælles udgangspunkt, og Nationalmuseet fokuserer nu på at bringe kulturen mere aktivt ind i den verden vi lever i i dag - og i tiden efter Corona.

"Nationalmuseet er en samfundsbærende institution, som huser vores historie og utrolige mængder af viden. Den skal vi aktivt gøre relevant for nutidens spørgsmål og trække på, når vi skal løse dilemmaer om fremtiden", siger direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev og fortsætter:

"Med et endnu større fokus på at engagere mange flere danskere, vil Nationalmuseet hjælpe med at forstå verden omkring os bedre. Kommunikation er en helt central disciplin her, og derfor er jeg glad for, at vi har opprioriteret området - både med skabelsen af vores nye mediehus 'Vores Tid', og med ansættelsen af vores nye kommunikationschef", siger Rane Willerslev.

Fremtidens Nationalmuseum vil invitere flere danskere med ind i historiens vilde univers, hvor nye perspektiver bliver opdaget eller kulturelle begivenheder danner grundlag for nyt sammenhold og forståelse for den verden, vi lever i.

"Der er ingen tvivl om, at rigtig mange danskere netop i denne særlige tid knytter sig mere til dét, der binder os tættere sammen; nemlig vores kultur, historie og identitet. Derfor er det også et stort ansvar Nationalmuseet og andre kulturbærende institutioner har, og jeg tilgår denne opgave med stor respekt og iver. Nationalmuseet samler danskerne nu og i fremtiden - og jeg ser frem til at gøre kulturen og vores historie relevant og tilgængelig for endnu flere danskere og kommende generationer", siger Cecilie Weinholt-Ludvigsen, der tiltræder som ny kommunikationschef.

Cecilie Weinholt-Ludvigsen er uddannet journalist og kommer fra en stilling som pressechef i den internationale miljøorganisation WWF Verdensnaturfonden, hvor hun har arbejdet med at sætte bæredygtighed, klima og natur på danskernes og politikernes dagsorden. Forinden har hun været presserådgiver for Martin Lidegaard, da han var klima- og energiminister, ligesom hun tidligere har arbejdet som journalist i DR.

Med Nationalmuseets nye mediehus 'Vores Tid' bliver den digitale tilstedeværelse styrket betydeligt fremover. Mediehuset kommer til at fungere som et digitalt besøgssted og udkommer med bl.a. video, webdoks og podcasts, herunder radioprogrammer skabt i samarbejde med den nye radio LOUD. Den tidligere kommunikationschef fra Nationalmuseet, Jacob Frische, er nu tiltrådt som chef for Nationalmuseets nye mediehus.

 

 

 

Se også