Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
Scener fra et symposion. Mændene danser mens en sanger med lyre underholder. Drikkeskåle, kylix, af Brygos-maleren. 500-470 f.Kr. (Antiksamlingen, Nationalmuseet)
Scener fra et symposion. Mændene danser mens en sanger med lyre underholder. Drikkeskål, kylix, af Brygos-maleren. 500-470 f.Kr. (Antiksamlingen, Nationalmuseet)

Selskabsleg og sang

Der er ingen tvivl om, at det sommetider er gået ret heftigt for sig ved det græske symposion. Der er en beretning om et mægtigt gilde, hvor en af gæsterne i kådhed gik på hænder, der er også vasemalerier, der fremviser de rene sexorgier, men det nu nok mest ønsketænkning fra malerens (eller køberens) side. 

Kottabos-spiller afbildet på en lille kop lavet i Athen, ca. 475-450 f.Kr. (Antiksamlingen, Nationalmuseet)
Kottabos-spiller afbildet på en lille kop lavet i Athen, c. 475-450 f.Kr. (Antiksamlingen, Nationalmuseet)

De bevarede beskrivelser af symposier fortæller om mere fredelige selskabslege, som må have været meget populære. Den ene hedder kottabos og er i familie med 'ølhop' og andre tilsvarende lege.

Kottabosspillerne ligger på deres kliner og har hver en sjat vin i bunden af drikkeskålen. På gulvet står et fad med vand, og på vandet flyder en lille plade eller brik af metal. Nu gælder det om med et hurtigt kast at få vinsjatten til at ramme brikken, så den synker til bunds. Man kan selv tænke sig til, hvordan det stampede lergulv har været at gå på bagefter ...

Den anden type leg er en gådeleg, en grifos, hvor man skal sige noget, som er sandt, men så kryptisk, at de andre ikke kan forstå det og må spørge – altså noget i retning af 'Tyve spørgsmål til professoren'.

Poesi

Der findes en del poetiske tekster, der beskriver symposier. En af de ældste er skrevet af Xenofanes, der levede i midten af 500-tallet f.Kr. 

Nu er gulvet rent  – og alles hænder
og drikkebægre. Slaven lægger de flettede kranse rundt,
og en anden fordeler den velduftende parfume i skålen.
Dér står vinbollen, fyldt med glæde!
Der er mere vin parat; den lover aldrig at slippe op,
den står sød i sine krukker og dufter af blomster.
I midten udsender røgelsen sin hellige duft,
og der er køligt vand, sødt og rent.
Der står hvide brød og et fornemt bord
tungt af ost og fed honning.
Altret er overstrøet med blomster overalt,
og huset genlyder af sang og munterhed.
Nu skal de glade mænd først lovsynge guden
med fromme ord og ren tale,
så skal de give drikoffer og bede om at kunne
gøre det rette – for det er det naturlige.
Det er ikke hybris at drikke så meget, at man kan gå hjem
uden en slave – medmindre man er meget gammel.
Men man skal ikke efterligne titanerne eller giganterne
eller for den sags skyld kentaurerne (dem som vores forfædre fablede om)
og deres voldelige kampe og stridigheder, det kommer der ikke noget godt ud af,
derimod er det altid godt at vise guderne ærefrygt.

Sange og musik

De følgende sange er anonyme. De blev sunget af symposiedeltagerne enten som fællessang eller i sangkonkurrencen. Digtene er oversat af Holger Friis Johansen.

Gravskrift på græsk lavet af en mand ved navn Seikilos. Gravmonumentet er fra 1. århundrede e.Kr. Indskriftens sidste del er en hymne, og mellem linjerne er der nodetegn. Seikilos skrev formodentlig denne hymne til hans afdøde hustru (Euterpe). 100-20
Gravskrift på græsk lavet af en mand ved navn Seikilos. Gravmonumentet er fra 1. århundrede e.Kr. Indskriftens sidste del er en hymne, og mellem linjerne er der nodetegn. Seikilos skrev formodentlig denne hymne til hans afdøde hustru (Euterpe). 100-200 e.Kr. Klik på billedet og se hele stelen. (Antiksamlingen, Nationalmuseet)

Bare man kunne se, hvordan en andens
indre var, lukke låget op i brystet
til hans sjæl, og så lukke igen:
Så var man sikker på han var en ægte ven.

Sund og rask er det bedste man kan være,
næstbedst er det at være flot at se på,
nummer tre er pænt tjent kapital,
og nummer fire ung glæde i venners lag.

Drik med mig og vær ung, elsk, sæt en grøn krans i dit hår med mig;
når jeg raser, så ras; er jeg normal, så vær normal med mig.

Alt har svinet sig ét agern fåt fat, så vil det ha et til;
alt har jeg fået én pige mig fat, så vil jeg ha en til.

 

Hvordan oldtidens melodier lød ved vi ikke.

Flere moderne musikere har gennem tiderne forsøgt af efterligne datidens toner ved at bruge de musikinstrumenter, som bl.a. er afbildet i forbindelse med symposierne. 

I Nationalmuseets Antiksamlingen står desuden en unik gravsten, Seikilos-stelen, med antikke noder og tekst.

"Skjul ikke dit lys så længe du lever,
sørg aldrig helt til bunds,
livet løber kun en kort stund,
tiden sætter en fast termin."

Hør her et bud på, hvordan sangen kunne have lydt.

Symposion-scene med aulos-spiller og en liggende mand som holder en drikkekop. fra Athen, c. 450 f.Kr.(Staatliche Antikensammlungen)
Symposion-scene med aulos-spiller og en liggende mand som holder en drikkekop. fra Athen, c. 450 f.Kr.(Staatliche Antikensammlungen)

  

 

To fløjter lavet af ben fra Nationalmuseets Antiksamling.
To fløjter lavet af ben fra Nationalmuseets Antiksamling.