Viser mobilmenuFold ud

Drama og teater

Den største fjende

Den største fjende er et færdiglavet manuskript, der giver klassen mulighed for at sætte et teaterstykke op hjemme på skolen.

Teaterstykket Den største fjende foregår i midten af 900-tallet og tager udgangspunkt i Harald Blåtands liv som regent.

I ”Noter om den største fjende” kan man læse om manuskriptforfatternes baggrund for at skrive teaterstykket, og i ”Haralds historie” kan man læse om de historiske kilder til Harald Blåtands liv. ”Den største fjende” er mest for de større elever, det vil sige fra 5. klasse og opefter.

Høvdingen

I har også mulighed for, at skabe Jeres eget teaterstykke på skolen. Udgangspunktet for teaterstykket kan I finde i dramaoplægget Høvdingen.

I kan kombinere oplægget med nogle af de 30 roller, der er beskrevet på hjemmesiden.

Læs eventuelt først historien om høvdingen op for klassen, og lad dem fortælle historien færdig.

Forarbejde til drama

Inden der skal arbejdes med teaterstykket, er det en god idé at arbejde med rollerne og vidensbanken. Denne baggrundsviden giver større mulighed for indlevelse. For at skabe de bedste forudsætninger for indlevelse er det også en god idé at arbejde med følgende temaer:

  1. Tiden, handlingen finder sted i. Eleverne kan evt. tegne billeder af tiden, så de på denne måde kommer til at reflektere over, hvordan vikingetiden adskiller sig fra vores egen tid.
  2. Stedet, hvor handlingen foregår. Find sammen ud af, hvordan landsbyen, markerne og landskabet så ud. Lad også eleverne forestille sig, hvordan livet i handelsbyen Hedeby foregik, og hvilken kontrast der har været mellem by og landsby.
  3. Personerne, der er en del af handlingen. Lad eleverne arbejde med deres roller hver især eller i mindre grupper. Eleverne gør rollerne til deres egne ved at beskrive personerne. En rolle har et køn, en alder, et navn, en familiestatus, højde, vægt, hårfarve, arbejde, en livret, interesser samt gode og dårlige karaktertræk og egenskaber. Eftersom rollerne er en del af det samme teaterstykke, skal eleverne også reflektere over, hvilket forhold deres rolle har til de andre roller. Er de i familie med nogen, venner med nogen eller endda fjender med nogen?
  4. Selve hændelsen. Hvordan mistede Leif livet? Hvilken slave melder sig til at gå i døden? Hvem vælger Gertrud at gifte sig med? Hvad skal der stå på runestenen? Bliver Sune i landsbyen, eller flygter han? Hvordan reagerer Signe på det? Hvem vælger Leif at følge i døden? I kan selv tilføje små ekstra historier i den store historie, f.eks. om de kvinder, der skal sy Leifs ligklæder, om dem, der skal tilberede festmåltidet, om gæsterne ved begravelsen osv. Det er kun jeres fantasi, der sætter grænser. I kan evt. finde inspiration til høvdingens begravelse i den blodige historie om høvdingebegravelsen ved Volga, som araberen Ibn Fadlan overværede og beskrev i 922.

Nationalmuseets Undervisning

Mandag - fredag
kl. 10.00-12.00
Tlf. 41 20 60 66

Mail: undervisning@natmus.dk