Udfører en søgningSøg
Viser mobilmenuFold ud
1 af 5
ChevronrightChevronrightChevronrightChevronright

Tour'en på Nationalmuseet

Danmark er værtsby for Tour de France. Det fejrer vi på Nationalmuseet med en tur ned ad mindernes allé i verdens største cykelløb. Du kan møde tidligere cykelryttere, Tour'ens kendte ansigter og museets eksperter fra 30. juni til 3. juli. Se løbet i vores Palægård, smag på øl med cykelanekdoter og få svaret på, hvorfor Tour de France er vor tids Odysse – en bedrift så hård, at cykelryttere er blevet helte.
Vi udstiller også fire historiske racercykler. Den ældste er fra 1894.

Se programmet...

Se Tour'en på storskærm i Palægården

1. juli: kl. 16.00-20.00.
2. juli: kl. 12.15-17.30.
3. juli: kl. 13.00-17.30.

 

Når du nu alligevel er her, så tag med vikingerne på togt fra 10.00-18.00

tourdefrance
Fire historiske racercykler udstilles i Forhallen

Fire historiske racercykler udstilles i Forhallen

Se...

Puch fra 1894. Den er en af Danmarks ældste væddeløbscykler.

BSA fra 1910. Nogenlunde sådan så cyklerne ud ved det første Tour de France i 1903.

Harthiner fra 1932. Cyklen har tilhørt Jens Anker Willumsen, der er en af Danmarks mest berømte baneryttere. Hans søn har også kørt på den til baneløb.

Vitesse fra 1959. Cyklen var med i cykelløbet Polen Rundt i 1960 og har været med i flere løb i det gamle DDR. Den har vundet løb i København i A- og B klassen.

 

Lidt cykelhistorie

Lidt cykelhistorie

1817: Karl Friederich Drais von Sauerbronn fik patent på en løbemaskine uden pedaler.

1866: Franskkmanden Pierre Lallement satte pedaler på forhjulet og opfandt velocipeden, hvor man kunne slippe jorden med fødderne. I Frankrig havde Pierre Michaux og hans to sønner fået samme idé.

1869: Velocipeden kom til Danmark, og velocipede-feberen opstod.

1881: Der var ti væltepetere (velocipeder) i Danmark.

1882: Der var flere hundrede velocipeder i Danmark, så det blev nødvendigt at tilføje nye bestemmelser i politivedtægterne om kørsel på "ridemaskiner", som de også blev kaldt.

1888: Safetycyklen med pedaler blev opfundet, og pedalerne trak nu på baghjulet.