Musikkens myter - lærerguide

Forløbet er tiltænkt 5.-6. klasse, og det vurderes til at vare 4 lektioner.

Om forløbet

"...Pan trak sivrørene op, skar dem i stykker, og bandt dem sammen for at lave et musikinstrument. Han kaldte det Syrinx, til minde om sin tabte kærlighed."  Nogle kender myten om panfløjten. En fortælling om de store følelser, men også om musik, om en særlig klang, og om den natur panfløjten er opstået i.

Myter er en tekstgenre i danskfaget, men myter kan også give os viden om livet i relation til andre fagområder, hvis vi ser nærmere på indholdet. I forløbet analyserer eleverne instrument-skabelsesmyter fra hele verden, og de danner sig indtryk af både instrumenterne, naturen og sammenhængen med musik. Til sidst skaber de deres egne myter.

Fagligt fokus

Forløbet præsenteres her som et dansk genreforløb og med en stærk kobling til musik. Der er mulighed for at arbejde med billedanalyse og træning af oplæsning.

Forløbet kan også med fordel indgå i et tværfagligt forløb sammen med musik, håndværk&design og geografidelen af natur&teknologi, ved at se nærmere på indholdet i teksterne og evt. bygge instrumenter. Myterne kan også illustreres.

Se forslag til tværfaglige samarbejder under Musik & natur.

Formål og proces

Ved at tale om hvordan naturen beskrives i instrument-myterne, får eleverne forståelse for, hvordan omgivelser, musik og litteratur understøtter hinanden. 

Hvis forløbet kobles til et instrumentbygningsforløb, kan de skrive skabelsesmyter om deres egne instrumenter. Det giver ejerskab til både instrument og myte, og de vil kunne skabe en fantasiverden omkring deres eget konkrete produkt, deres musikinstrument.

Hvis de skriver parallelt med at de selv bygger, kan materialerne til instrumentbygning være med til at inspirere fortællingen.

Aktiviteter undervejs i forløbet

  • Eleverne læser myter.
  • Eleverne introduceres til myten som genre.
  • Eleverne skriver deres egen myte.
  • Eleverne indarbejder elementer fra de instrumenter, de selv bygger.

Elevrefleksioner undervejs i forløbet

  • Hvordan kan en myte, en litterær genre, lære mig noget om musik?
  • Hvad kan en lille instrument-skabelsesmyte sige om ens eget instrument, om livet, om verden?
  • Hvordan kan jeg selv skrive en myte, og i den fortælle om både musik og natur?

Aktiviteter undervejs i forløbet

  • Eleverne læser myter.
  • Eleverne introduceres til myten som genre.
  • Eleverne skriver deres egen myte.
  • Eleverne indarbejder elementer fra de instrumenter, de selv bygger.

Læringsmål

  • Jeg kan beskrive skabelsesmyten som genre.
  • Jeg kan selv skabe en instrument-skabelsesmyte (til mit eget instrument).
  • Jeg kan hente musikoplysninger ud af en litterær tekst.

Læs endvidere om Tegn på læring og forslag til evaluering under menupunktet Evaluering.

Tutorials til instrumentbygning

Klik her og få oversigten over de forskellige instruktionsvideoer, som viser hvordan instrumenterne kan bygges. Både til inspiration for dig og dine elever.

Del denne side