Historisk viden

Tidsplan og leverancer

Fase 1 (2017)
Udvikle læringsforløb og andre formidlingsformater, der kan give flygtninge en levende og relevant introduktion til medborgerskab og det demokratiske velfærdssamfunds historiske udvikling. Projektet bygger på en hypotese om, at museer har vigtige erfaringer med at formidle viden gennem sanselighed, identifikation og genstande, som understøttende redskaber i sprogdidaktiske forløb. Forløbene inddrager kursisterne gennem personligt engagement, egne erfaringer, og aktivering.

Fase 2 (2018)
Eksperimentere med partnerskabsprojekter, der kan bryde flygtninges og nye borgeres isolation og fremme deres muligheder for at blive aktive medborgere i deres lokale områder.  Det er målet at udvikle design, der med museerne som rammer fremmer partnerskabsprojekter mellem lokale foreninger, civilsamfundsaktører og nye borgere som flygtninge.

Fase 3 (2019)
Erfaringer fra fase 1 og fase 2 testes på de 5 lokalmuseer Varde By og Omegnsmuseum, Museum Bornholm, Museum Lolland-Falster, Immigrantmuseet og Museum Vestsjælland.
I slutningen af 2019 afholdes en afsluttende konference, hvor gode råd og eksemplariske modeller deles både nationalt og internationalt. 

Del denne side